تصمیمات کمیته ویژه رییس‌جمهور برای چگونگی ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی
نمایندگان ویژه رییس‌جمهور نحوه اجرای برنامه تولید یک میلیون و پانصدهزار واحد مسکونی شهری و روستایی را تعیین کردند. براساس مصوبه این نمایندگان، میزان یارانه بخش مسکن و تسهیلات بانکی ویژه برنامه‌های مسکن در سال‌جاری تعیین شد.

تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در مورد نحوه اجرای تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و ساماندهی تولید و عرضه مسکن که به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ شد: برنامه تولید مسکن در کل کشور در سال ۱۳۸۶ به حداقل یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی افزایش یابد و تمهیدات لازم به منظور تحقق آن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط به مرحله اجرا درآید.
وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تامین زمین در سطح تمام شهرهای کشور به استعداد یک‌میلیون و 500هزار واحد مسکونی در مرحله اول برای سال 1386 اقدام و برای واگذاری اراضی یادشده در قالب برنامه مصوب با رعایت نکات زیر به واجدان شرایط برنامه‌ریزی کند.
الف- در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت نحوه ساماندهی متقاضیان واجد شرایط براساس انتخاب متقاضیان خواهد بود که می‌توانند از طریق تعاونی‌های موجود در اداره‌ها و موسسه‌های متبوع خود یا در قالب مجموعه‌های سه خانوار به بالا تقاضای واگذاری زمین برای آماده‌سازی و احداث مسکن را کنند. در این‌گونه شهرها ارتفاع مناسب بین ۳ تا ۵طبقه منظور و از واگذاری به صورت بلندمرتبه پرهیز شود.
ب- در شهرهای بالای یک‌صدهزار نفر جمعیت، سازماندهی در قالب تعاونی‌های مسکن صورت می‌گیرد، اما در این شهرها نیز در صورت مراجعه گروه‌های 3 خانوار و بیشتر واجد شرایط، وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به سازماندهی و تخصیص زمین به این‌گونه متقاضیان اقدام کند.
ج‌- در واگذاری زمین به واجدان شرایط اعم از تعاونی‌های مسکن یا گروه‌های سه‌خانوار و بیشتر غیرتعاونی اعمال نظارت فنی و اجرای ساختمان‌ها توسط مجریان صلاحیت‌دار طبق قانون نظام مهندسی و اجرای نمای ساختمان طبق ضوابط ابلاغی در تمام ساخت‌وسازها الزامی خواهد بود.
براساس تصمیم‌ نمایندگان ویژه رییس‌جمهور، سهمیه‌‌های ابلاغی از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به استان‌های سراسر کشور برای تولید 5/1میلیون واحد مسکونی به عنوان کف برنامه تولید مسکن در هر استان بوده و وزارتخانه یاد شده نسبت به پیگیری و ارزیابی عملکرد استان‌ها و تعیین استان‌های برتر از بین استان‌هایی که فراتر از سهمیه مسکن تولید کرده باشند، در پایان سال 1386 اقدام کند.
براساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت بازرگانی قرار دهد تا وزارتخانه یاد شده نسبت به واردات آهن‌آلات موردنیاز بخش مسکن به میزان حداقل یک‌میلیون تن اقدام کنند.
همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به واردات آهن‌آلات برای احداث مسکن روستایی به میزان 500هزار تن در سال 1386 اقدام کند.
همچنین با توجه به نیاز بخش مسکن به دیگر مصالح عمده از جمله سیمان، وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی، برنامه‌ریزی لازم به منظور تامین مصالح یاد شده را معمول کنند.
به گزارش نشریه «برنامه» برای تامین نیروی انسانی شاغل در بخش مسکن با توجه به افزایش برنامه تولید، وزارت کار و امور اجتماعی با هماهنگی وزارت کشور نسبت به سازماندهی نیروی کار مورد نیاز بخش مسکن اقدام کند و در همین راستا نسبت به استفاده از نیروهای کارگر ساده و ماهر دارای هویت و صلاحیت تبعه سایر کشورها اقدام و برای آنان کارت شناسایی و مهارت صادر کند.
میزان تسهیلات بانکی ویژه برنامه‌های تولید مسکن در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۵۰هزار میلیارد ریال تعیین شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با فوریت نسبت به تعیین بانک‌های عامل و مشخص کردن سهمیه هر یک از آنان از سرجمع تسهیلات یاد شده اقدام و ابلاغ کند.
با توجه به کاهش سود بانکی، وزارت مسکن و شهرسازی پیشنهاد لازم در خصوص یارانه پلکانی تسهیلات اعطایی به متقاضیان ساکن در شهرها و سایر نقاط جمعیتی حسب جمعیت آنها به کار گروه ارائه کند.
وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص تحویل منابع طبیعی که در داخل محدوده شهرها واقع است، پی‌گیری و اقدام لازم به عمل آورد. جهاد کشاورزی آمادگی کامل را برای تحویل این اراضی دارد.
رعایت ضوابط شهرسازی در شناسایی، تملک و واگذاری زمین‌های مورد نیاز در شهرها الزامی است.
این مصوبه در تاریخ ششم تیر ماه به وزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،‌ وزارت صنایع و معادن، وزارت بازرگانی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ شده است.