هنگام احداث بزرگراهی در انگلیس، بقایای یک بنای تاریخی چندهزار ساله که به احتمال زیاد به عصر برنز تعلق دارد، کشف شد. به گزارش ایسنا،‌ در زمان احداث بزرگراهی در منطقه هرفردشایر (Herefordshire) بقایایی از یک بنای باستانی با قدمت چهارهزار و ۳۰۰ سال کشف شد. این بنای تاریخی که احتمالا به عصر برنز تعلق دارد، مساحتی حدود ۶۰مترمربع را دربرمی‌گیرد.

این بنا که با استفاده از سنگ‌های یکپارچه احداث شده و به احتمال زیاد براثر آتش‌سوزی ویران شده است، ساختاری مارپیچی‌شکل دارد.

این بنای تاریخی که باستان‌شناسان آن‌را «سنگ‌های سوخته» نامیده‌اند، از تعدادی سنگ یکپارچه که خاصیت مغناطیسی دارند، ساخته شده است و تا به‌حال مانند آن در اروپا کشف نشده بود.

رویتر گزارش داده است که عده‌ای از باستان‌شناسان، این بنای تاریخی را آشپزخانه یک خانه بزرگ و عده‌ای دیگر، آن‌را یک عبادتگاه می‌دانند. سال‌ها پیش نیز بنایی با همین خصوصیات در ایالت اهایو (Ohio) آمریکا کشف شد.

ولی نکته جالب توجه، فاصله زمانی ساخت این دو بنا است، بنای یادشده توسط بومیان آمریکا و در قرن سیزدهم میلادی احداث شده و بنای کشف‌شده در انگلیس حدود سه‌هزار و ۶۰۰ سال از بنای موجود در آمریکا قدیمی‌تر است.

اکنون عملیات احداث بزرگراه در این منطقه متوقف شده و قرار است، باستان‌شناسانی از دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج و یکی از کالج‌های باستان‌شناسی آمریکا، این محوطه تاریخی را به‌طور دقیق کاوش کنند.