عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر دولت بتواند از نظر عملیات اجرایی، ساز و کار مناسبی را برای واگذاری زمین و اعطای تسهیلات بانکی تعریف و برنامه‌ریزی هدفمند و منسجمی را در رابطه با تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه داشته باشد، مشکل مسکن اقشار نیازمند حل و برطرف می‌شود. ولی آذروش با بیان این مطلب به «ایسنا» گفت: لایحه ساماندهی بازار مسکن از سوی دولت و در راستای ساخت و تولید مسکن مورد نیاز اقشار نیازمند تدوین شده و در آن پیش‌بینی شده که یک‌میلیون و دویست‌هزار واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی ساخته و زمین‌هایی با اجاره ۹۹ ساله در اختیار انبوه‌سازان و سازندگان مسکن قرار گیرد.

وی ادامه داد: ‌در این لایحه سمت و سوها در رابطه با ساخت و تولید مسکن منطبق با قانون برنامه چهارم بوده و اگر دولت بتواند از نظر عملیات اجرایی، سازوکار مناسبی را تعریف کرده و برنامه‌ریزی هدفمند و منسجمی را پی‌ریزی کند، روزنه مثبتی در روند حل و رفع مشکل مسکن نیازمندان ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس، قراردادن زمین‌های رایگان در اختیار سازندگان و حمایت جدی و عملی از تولیدکنندگان و انبوه‌سازان مسکن را از نقاط قوت این لایحه برشمرد و تاکید کرد: بی‌تردید ساخت یک‌میلیون و دویست‌هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها نیازمند نیروی انسانی با مصالح ساختمانی کافی و جهت‌گیری‌های هدفمند است.

آذروش اظهار کرد: در حال حاضر کل ساخت و سازهای واحدهای مسکونی ساخته شده در کشور بیش از ۷۰۰‌هزار واحد نبوده است و برای رسیدن به ساخت ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی دیگر تا رسیدن به سقف یک‌میلیون و دویست‌هزار واحد مسکونی، باید در بخش تولید و تامین مصالح ساختمانی استراتژیک، نظیر آهن‌آلات و سیمان مشکلی نداشته باشیم.

آذروش با بیان این‌که متاسفانه تولید و توزیع سیمان و آهن‌آلات در بازار با مشکلات و نوسانات شدیدی رو‌به‌رو شده است، افزود: دولت برنامه‌ریزی کرده که سیمان و آهن‌آلات مورد نیاز را از خارج وارد کند. اما طبعا مشکلاتی را در رابطه با امور بانکی و باز نشدن LCها در این زمینه خواهیم داشت که باید برای آنها تمهیدات لازم پیش‌بینی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد افزایش سهم دولت در بخش مسکن گفت: دولت نباید در ساخت و تولید واحدهای مسکونی کوچک‌ترین دخالتی داشته باشد، بلکه تنها سیاست‌گذاری صحیح و اعمال نظارت در بخش مسکن ضروری است.

اگر می‌خواهیم مشکل مسکن اقشار نیازمند را برطرف کنیم، باید در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرده و تولیدکنندگان و انبوه‌سازان را مورد حمایت جدی قرار بدهیم.