فرید قدیری

برنامه‌ریزی‌های منسجم دولت برای تامین مسکن گروه‌های مختلف مردم کم‌کم بوی اجرا به خود گرفته است. خبرهای استانی در حوزه مسکن گواه این است که زمین‌های با اجاره ۹۹ ساله آماده واگذاری به تعاونی‌های مسکن است. در برخی استان‌ها نیز حتی تعاونی‌‌‌ها زمین را دریافت کرده‌اند و در تدارک ساخت‌وساز هستند.

همچنین تماس‌های تلفنی مکرری که مردم به‌خصوص کارگران شرکت‌ها با گروه مسکن روزنامه دنیای اقتصاد می‌گیرند و از شرایط استفاده از زمین‌های اجاره ۹۹ ساله پرسش می‌کنند، نشان می‌دهد استقبال عمومی برای بهره‌برداری از شرایط و تسهیلات جدید دولت در حوزه مسکن بسیار بسیار بالا است.

بنابراین طبیعی است، اینگونه تصور شود که تلاش دولت برای خانه‌دار کردن خانواده‌ها از یک سو و اشتیاق خانواده‌ها به استفاده از تسهیلات دولت از سوی دیگر نتیجه‌ای جز تحقق اهداف پیش‌بینی شده در پایان سال‌جاری درباره آمارهای ساخت‌وساز نباشد.

مهمترین هدف در برنامه‌های دولت ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال‌جاری است. اما در این‌باره لازم است به یک نکته مهم از هم‌اکنون توجه جدی شود.

ساخت خانه نیاز اساسی به مصالح ساختمانی دارد. دولت آنطور که طی دو سه روز گذشته اخبار منتشر شده نشان داده، قصد دارد کمبود مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی را از طریق واردات تامین کند.

وزیر مسکن و شهرسازی به‌تازگی گفته است، به‌جز آهن و سیمان دیگر مصالح ساختمانی به اندازه کفایت وجود دارد و برای رفع کمبود آهن، ۳درصد از مجموع اعتبارات عمرانی بودجه سال ۸۶ کسر شده و برای واردات آهن در اختیار وزارت بازرگانی قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی لازم است برای واردات مصالح ساختمانی نیز همه شرایط در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در شرایطی‌که برخی شرکت‌ها و بانک‌های خارجی با سوء‌استفاده از موقعیت سیاسی درصدد بهره‌برداری مطلق به نفع خودشان هستند و جسته و گریخته خبر می‌رسد که فلان شرکت خارجی در تامین قطعات مورد نیاز فلان واحد صنعتی ایرانی به‌رغم قرارداد از پیش نوشته شده خودداری می‌کند، لازم است جوانب این کار به‌طور کامل سنجیده شود.

یکی از این احتیاط‌هایی که باید در نظر گرفته شود، شروع بازاریابی جهانی از هم‌اکنون برای تامین مصالح ساختمانی است. می‌توان از حالا که هنوز ساخت‌وسازهای مربوط به تبصره ۶ شکل و شمایل جدی به خود نگرفته به فکر تامین مصالح ساختمانی بود تا در حین کار پروژه‌های ساخت با توقف ناشی از نبود سیمان و آهن و ... روبه‌رو نشود.