بهره‌گیری از مصالح استاندارد برای پایداری ساختمان و افزایش عمربنا

استفاده بهینه از مصالح ساختمانی در حفظ سرمایه‌های عمومی موثر است. گروه مسکن- میترا یافتیان: پایین بودن میزان مقاومت سازه‌های موجود در برابر حوادث طبیعی گواه این امر است که در اغلب ساختمان‌های موجود، مصالح غیراستاندارد به کار رفته و مهم‌ترین عامل آن نیز قیمت ارزان این نوع مصالح است.

مهندس علیرضا قهاری، رییس انجمن مفاخر معماری ایران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اظهار کرد: استفاده بهینه از مصالح مرغوب ساختمانی به حفظ سرمایه‌های عمومی کمک می‌کند اما استفاده از این نوع مصالح بیش از هر چیز به وجدان یک کارفرما یا سازنده یک ساختمان و نیز به آینده‌نگری آنها برای داشتن جامعه‌ای با اقتصاد پویا و پایدار برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: وقتی ما در مورد اقتصاد پایدار در ساختمان‌ها بحث می‌کنیم، باید این را در نظر بگیریم که اگرچه برای ساخت یک واحد مسکونی با استفاده از مصالح غیراستاندارد در کوتاه‌‌مدت سود بالایی متصور می‌شود اما این امر در درازمدت به زیان چندبرابری مصرف کننده منتهی می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه اغلب سازندگان مسکن در کشور ما در انتخاب نوع مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی، ارزان‌ترین مصالح را که عمدتا از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بوده و نامرغوب هستند، بر می‌گزینند، به همین لحاظ اغلب خانه‌ها دچار اشکالات عمده‌ای است که شاید رفع آن نیاز به دوباره سازی داشته باشد.

وی با بیان این که طول عمر هر سازه به نوع سازه و مصالح به کار رفته در آن مرتبط است، اظهار کرد: هر چه این گونه استانداردها بیشتر مورد توجه سازندگان مسکن قرار گیرد، علاوه بر افزایش طول عمر بنا، نگهداری از این واحدها برای مصرف کننده سهل‌تر است و با هزینه کمتری صورت می‌گیرد.

به گفته وی، بهره‌گیری از مصالح نامرغوب ساختمانی در ساخت واحدهای مسکونی و تجاری یعنی به هدر دادن سرمایه‌های هنگفت ملی، زیرا در صورتی که یک سازه از مقاومت مناسب برخوردار نباشد، چه بسا خسارات سنگین جانی و مالی را در صورت وقوع حوادث طبیعی، به ویژه زلزله به کشور و مردم تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به نقش نظارتی دولت در بالابردن کیفیت ساخت‌‌وساز در کشور خاطرنشان کرد: دولت باید در این زمینه اهتمام جدی ورزیده و از فعالیت سازندگان غیرحرفه‌ای در امر ساخت‌وساز جلوگیری کند. زیرا تجربه سال‌های گذشته نشان داده است، با وجود وضع قوانین و مقررات ملی ساختمان، شاهد احداث ساختمان‌هایی فاقد استانداردهای اولیه ساخت‌وساز به ویژه از نظر مصالح و اسکله‌های ساختمانی مرغوب و استاندارد بوده و هستیم، به همین لحاظ توصیه می‌شود، دولت با اهرم‌های قانونی که در دست دارد، در بخش ساخت‌وساز با هرگونه سهل‌انگاری و تخلف در اجرای اصول و قوانین وضع شده در بخش ساخت برخورد جدی داشته و فعالیت افراد متخلف را در این زمینه متوقف سازد.