«بنزین»، متغیر تازه‌وارد در معادله مسکن

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: تا همین هفته پیش در بیان دلایل گرانی مسکن قطاری از مشکلات همچون کمبود عرضه، رشد جمعیت، وجود تقاضای غیرموثر در کنار تقاضای اندک موثر، نگاه سرمایه‌ای به مسکن، کمبود توانایی مالی و... همواره از زبان مسوولان و کارشناسان اقتصادی عنوان می‌شد. عکس: منصور نمایشی

اما به تازگی و با آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین از حالا به بعد متغیر جدیدی به نام «بنزین» در معادله چندمجهولی قیمت مسکن نقش ایفا خواهد کرد که البته اگر این طرح قدیمی که به تازگی خاصیت اجرایی پیدا کرده درست پیاده شود شاید تاثیر متغیر بنزین در معادله چندمجهولی به نفع رکود یا کاهش قیمت مسکن باشد.

سهمیه‌بندی ناگهانی بنزین که به زعم برخی از کارشناسان شوک تازه‌ای در اقتصاد محسوب می‌شود، متغیر جدیدی است که از هفته پیش در دسته عوامل موثر بر شاخص قیمت مسکن قرار گرفت. صاحبنظران اقتصادی معتقدند این موضوع بر خلاف تصور، تاثیر مستقیمی در اقتصاد مسکن خواهد گذاشت.

نکته حائز اهمیت در بررسی میزان تاثیرگذاری این متغیر تازه وارد بر بازار مسکن، متفاوت بودن میزان تاثیر آن در مناطق مختلف است به طوری که پیش‌بینی می‌شود به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل قیمت مسکن در نقاط مرکزی شهر افزایش یابد و در مقابل روند صعودی قیمت‌ها در غرب تهران متوقف و یا کند شود.

آیا متغیر «بنزین» فقط بر روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد؟ برای پاسخ به این پرسش با برخی از صاحبنظران و فعالان ساختمانی درباره تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر روی مسکن گفت‌وگو کرده‌ایم که متن آن در زیر می‌آید:

کیفیت ساختمان‌ها کاهش می‌یابد

محمدعلی پورشیرازی، مدیرعامل شرکت ساختمانی چالدران و عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی درباره تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر بازار مسکن اظهار داشت: با توجه به اینکه توسعه حمل‌ونقل و تسهیل امکانات ترابری ارتباط مستقیمی با توسعه کشورها دارد، هر مساله‌ای که در ارتباط با موضوع حمل‌ونقل باشد تمام بخش‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وی با اشاره به تاثیر روانی سهمیه‌بندی بنزین بر اقتصاد به ویژه بازار مسکن خاطرنشان کرد: نباید از یاد ببریم که هرگونه حرکت بازدارنده در بازار مسکن، کیفیت ساخت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساختمانی چالدران با تاکید بر حضور نقش ناظران و مجریان پروژه‌های ساختمانی در ارتقای کیفیت اظهار داشت: در صورتی که حضور این افراد بر سر اجرای پروژه‌های ساختمانی به دلیل عدم دسترسی به سوخت با مشکل مواجه شود و تعدد حضور آنها کاهش یابد، درنهایت شاهد کاهش نظارت و کیفیت ساخت خواهیم بود.

عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان کاهش قیمت مسکن در مناطق غربی شهر خاطرنشان کرد: همواره تمام آمارها حتی در سطح جهانی نشان داده که در هیچ زمانی قیمت‌هایی که افزایش یافته کاهش نمی‌یابند.

پورشیرازی تصریح کرد: هیچ زمانی ارزانی در کشور ما سابقه نداشته است.

مدیر عامل شرکت ساختمانی چالدران اظهار داشت: موج افزایش قیمت را با اعلام این خبر حتی می‌توانیم در شهرهای جدید اطراف تهران ملاحظه کنیم چرا که با اعلام سهمیه‌بندی بنزین نیاز مردم به مسکن مرتفع نشده است.

وی با بیان اینکه اعتقادی به کاهش قیمت در هیچ نقطه‌ای از شهر نداریم، افزود: اگر رکودی در بازار مسکن با این اتفاق رخ دهد موقتی خواهد بود.

پورشیرازی خاطرنشان کرد: برای بررسی دقیق‌تر آثار سهمیه‌بندی بنزین بر بازار مسکن باید منتظر سیاست‌های آتی دولت بعد از این اقدام باشیم.

تاثیر اجتناب‌ناپذیر سهمیه‌بندی

مجتبی بیگدلی، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان با اشاره به التهاب ایجاد شده در بازار مسکن با اعلام خبر سهمیه‌بندی اظهار داشت: با توجه به تاثیری که این امر بر سایر بخش‌ها داشته تاثیرش بر بازار مسکن اجتناب‌ناپذیر است.

بیگدلی با اشاره به اینکه بازار مسکن با ۱۲۰۰شغل مرتبط است، تصریح کرد: تمام این گروه‌های شغلی به طور مستقیم با هزینه‌های مربوط به حمل و نقل درگیر هستند از این رو نمی‌توانیم منکر تاثیرگذاری این سیاست تازه بر بازار مسکن باشیم.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه شاخص قیمت‌ها طی روز‌های گذشته روند صعودی داشته، اظهار داشت: در این وضعیت خبر سهمیه‌بندی نه تنها به بازار مسکن التیام نبخشید بلکه اضطراب در آن را بیشتر کرد.

به گفته وی، دولت برای کمک به اقشار کم‌درآمد و عدم تاثیرپذیری از تاثیرات منفی سهمیه‌بندی بر قیمت خانه و میزان اجاره‌بها، باید سهمیه بیشتری برایشان در نظر بگیرد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیری که سهمیه‌بندی بنزین بر هزینه حمل و نقل دارد به نظر می‌رسد و اگر اقدامات لازم در

راستای رفع نواقص سهمیه‌بندی بنزین صورت نگیرد بین ۳۰ تا ۳۵درصد قیمت مسکن افزایش یابد. وی افزود: دولت باید براساس اولویت‌بندی سهمیه بنزین مجریان پروژه‌های ساختمانی را افزایش دهد.

سهمیه‌بندی در درازمدت خوب است

بهرام غفاری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به تاثیر مستقیم سهمیه‌بندی بنزین بر قیمت خانه اظهار داشت: افزایش هزینه حمل‌ونقل که تاثیر مستقیم در حمل‌و‌نقل مصالح ساختمانی دارد موجب تاثیر منفی در بازار مسکن می‌شود.

غفاری خاطرنشان کرد: افزایش دستمزد کارگر، افزایش هزینه حمل و نقل در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده ساخت می‌شود.

اشرافی مدیرعامل شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی با مثبت ارزیابی کردن طرح سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: ‌این طرح باید از ۱۵ سال قبل به اجرا گذاشته می‌شد.

وی افزود: اگرچه ممکن است سهمیه‌بندی در ابتدا موجب افزایش هزینه ساخت شود اما در طولانی مدت بر کاهش قیمت مسکن تاثیر مثبت دارد.