کاهش 50 درصدی هزینه زندگی کارگران

محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی جزئیات طرح تامین مسکن کارگران را تشریح کرد و گفت: اقدامات اولیه برای شناسایی کارگران فاقد مسکن آغاز شده و امیدواریم با اجرای این طرح حداقل ۵۰ تا ۶۰‌درصد هزینه‌ زندگی این قشر زحمتکش جامعه کاهش یابد. وزیر کار و امور اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، جزئیات طرح تامین مسکن کارگران را تشریح کرد و گفت: این طرح قرار بود در ابتدا تنها با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی انجام شود ولی با شکل‌گیری شوراهای مسکن استان‌ها، از طریق این شورا پیگیری می‌شود.

محمد جهرمی اظهار داشت: وزارت کار و امور اجتماعی در اولین گام کار شناخت کارگران فاقد مسکن را انجام داده و همچنین به تقویت تعداد زیادی از تعاونی‌های مسکن قبلی و تاسیس تعاونی‌های مسکن جدید پرداخته است. وی تصریح کرد: براساس توافق صورت گرفته با وزارت مسکن و شهرسازی، قرار شد وزارت کار، آمار و اطلاعات بیش از ۱۵۰ تا ۲۵۰‌هزار کارگر فاقد مسکن را تهیه و به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال کند. برهمین اساس، وزارت مسکن و شهرسازی در این راستا نیز نسبت به واگذاری زمین اقدام خواهد کرد.

وزیر کار و امور اجتماعی افزود: زمین‌های یاد شده توسط شورای مسکن استان‌ها و به صورت اجاره‌ای و یا رایگان در اختیار واحدهای اقتصادی و یا تعاونی ها قرار می‌گیرد.

جهرمی به حرکت ارزشمند برخی کارفرمایان اشاره کرد و بیان داشت: برخی کارفرمایان ابراز کردند که در صورت در اختیار گرفتن زمین در ساخت مسکن به کارگران خود کمک خواهند کرد.

وی روند حرکتی طرح خانه دار شدن کارگران را حول ۲ محور اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ما در مرحله شناسایی افراد هستیم و امیدواریم در مراحل شناسایی و واگذاری زمین و همین طور کمک‌های مالی از جهت تسهیلات ارزان‌قیمت در سال‌جاری برای این منظور روند خوبی را پیگیری کنیم.

وزیر کار و امور اجتماعی تصریح کرد: ما اعتقادمان بر این است که با اجرای طرح خانه‌دار کردن کارگران و کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰‌درصد هزینه‌ زندگی کارگران، بخش عمده‌ای از رضایت‌مندی و انگیزه کارگران که منجر به افزایش کیفیت کار و بهره‌وری خواهد شد، تحقق یابد.