خانه تاریخی نصیرالدوله مرمت می‌شود

ناظر پروژه مرمت خانه تاریخی نصیرالدوله گفت: این خانه که در تهران قرار دارد، باید پس از بهسازی و مرمت‌ به‌عنوان موزه معماری با کاربری فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. مهدی معمارزاده در گفت‌و‌گو با ایسنا،‌ درباره اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این خانه، توضیح داد: اگر قرار بر بازسازی کامل خانه باشد،‌ هزینه آن بالا می‌رود، ولی اگر قرار بر رعایت اصول مرمت باشد، به‌نحوی که ارزش‌های دوره‌های مختلف بنا حفظ شوند، هرچند زمان طولانی‌تری را می‌گیرد و هزینه‌ها کمتر می‌شوند، ولی بهترین راه مرمت بناهای تاریخی است.

وی همچنین درباره وضعیت کنونی این خانه تاریخی، اظهار داشت: نجات‌بخشی‌ خانه نصیرالدوله و مرمت برخی قسمت‌های سقف که ارزش‌های هنری و تزئینات معماری داشتند، به‌پایان رسیده است و سقف‌های اصلی زده شده‌اند. البته مرمت سقف‌های تزئینی و چوبی انجام شده و آواربرداری بخش‌های دیگر بنا نیز رو به پایان است.

مسوول دفتر فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان استان تهران اضافه کرد:‌ زمانی که اعتبار کافی برای ادامه کار تامین شود، تعمیرات خانه نیز انجام خواهند شد.

خانه نصیرالدوله با دوهزار مترمربع مساحت باقی‌مانده از دوره فتحعلی‌شاه قاجار است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به اشتباه آن‌را به جای خانه مرحوم مدرس خرید و سپس به تاریخچه آن پی برد. این خانه در چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر، کوچه شهید جاویدی، انتهای بن‌بست مدرس قرار دارد.