مسوول نمایندگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خاش گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در این شهرستان شناسایی شده‌اند. ملک‌مسعود ریگی در گفت‌وگو با ایسنا در سیستان و بلوچستان، بیان کرد: نه اثر فرهنگی و تاریخی خاش در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند و ثبت ۴۷ اثر دیگر درحال انجام است.

وی اظهار داشت: قلعه‌های ایرندگان، حیدرآباد، ناصری و کمال‌آباد، برجک قدیمی بلو در گوهرکوه، تپه و زیارتگاه مرتضی علی (ع)، بازارچه سرپوشیده، مسجد جامع و مناره زیبای آن آثار ثبت‌شده خاش هستند.

او ادامه داد: بیشترین آثار در حاشیه تفتان شناسایی شده‌اند که مهم‌ترین آنها، محوطه تاریخی دوره اشکانی است. این آثار شامل بناها و محوطه‌های تاریخی، سنگ‌نوشته‌ها و سنگ‌نگاره‌ها، مکان‌های زیارتی و قبرستان‌ها هستند.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری خاش گفت: تدوین و اجرای برنامه‌های پژوهشی اطراف آثار برجا مانده از گذشتگان در قالب کاوش‌های باستان‌شناسی، بررسی و شناسایی بناها، تپه‌ها، محوطه‌ها و مجموعه‌های تاریخی، مرمت و احیای بناها، حفاظت و حراست از آثار فرهنگی و تاریخی تلاش برای ثبت آثار در فهرست آثار ملی و تدوین برنامه‌هایی برای جذب گردشگران از جمله مهم‌ترین اقدامات و وظایف این اداره هستند. وی افزود: اکنون هشت پایگاه ثابت و سیار، حفاظت از آثار فرهنگی و گردشگری خاش را برعهده دارند.