سهمیه‌بندی بنزین رکود در بازار خودرو و افزایش نقدینگی در بازار مسکن

گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: با گذشت یک هفته از تصمیم ناگهانی دولت برای سهمیه‌بندی بنزین آن هم در شرایطی که بازار مسکن فصل رونق معاملات را پیش‌رو داشت، تحولات تازه‌ای در حوالی این بازار در شرف وقوع قرار گرفت. به طوری که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند متغیر تازه‌ای با عنوان سهمیه‌بندی بنزین، در ردیف متغیرهای موثر بر بازار مسکن جای بگیرد. اگرچه در ابتدا این سوال پیش می‌آید که ارتباط مستقیمی بین سهمیه‌بندی بنزین و نوسان قیمت مسکن وجود ندارد. اما نگاهی دقیق‌تر به زنجیره به هم پیوسته اقتصاد نشانگر این مهم است که هر تصمیم تازه و سیاست جدید در هر بخشی سایر قسمت‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اما نظر کارشناسان از نحوه تاثیرگذاری این متغیر تازه بر بازار مسکن کمی متفاوت از تاثیر سایر عوامل بر این بخش است. چرا که بنا به گفته این صاحبنظران با توجه به اهمیت یافتن هزینه حمل و نقل و عدم امکان استفاده از وسایل نقلیه شخصی، تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر قیمت مسکن در نقاط مرکزی شهر به شکل افزایش قیمت و در مناطق اطراف پایتخت به شکل کاهش قیمت نمود پیدا می‌کند. از سوی دیگر برخی از صاحبنظران بازار مسکن معتقدند، با افزایش هزینه حمل و نقل امکان دارد میزان تقاضا برای خرید مسکن در شهرک‌های جدید اطراف شهرهای بزرگ کاهش بیابد. در عین حال برخی پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از کاهش قیمت مسکن در شهرهای شمالی کشور است.

با توجه به این امر، برای اطلاع از پیش‌بینی‌های کارشناسان در خصوص تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر بازار مسکن با برخی از آنها به گفت‌وگو پرداختیم که متن‌آن از نظر شما می‌گذرد.

تاثیر روانی

کامیار بیات ماکو عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به اینکه بنزین یک کالای سیاسی در جامعه محسوب می‌شود اظهار داشت: هر نوع تصمیمی در مورد بنزین تمام بخش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیات‌ماکو با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود، خاطرنشان کرد: کاهش قیمت خودرو موجب آزاد شدن حجم نقدینگی موجود در این بازار و روانه شدن آن به سمت بازار مسکن می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: در تنها بازاری که بعد از بازار سهام، طلا، ارز و ... کمی اشتیاق نسبت به خرید و فروش وجود داشت، بازار خودرو بود که به نظر می‌رسد با سهمیه‌بندی بنزین این انگیزه کمرنگ شود. بیات ماکو با بیان اینکه بازار مسکن به ویژه در پایتخت تحت تاثیر مسائل روانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در هر منطقه متفاوت از سایر مناطق است و به نظر می‌رسد تاثیر یکسانی بر بازار نداشته باشد.

به گفته وی، در مناطق چند وجهی که علاوه‌بر وجود مراکز تجاری و اداری کاربری مسکونی وجود دارد، سهمیه‌بندی بنزین قیمت مسکن را بالا می‌برد. اما درست در نقطه مقابل در مناطقی که خودرو کاربری بیشتری دارد، قیمت‌ها روند نزولی در پیش می‌گیرند.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر تاثیر سهمیه‌بندی بنزین بر میزان اجاره بها با توجه به همزمانی این سیاست با تصمیم اخیر دولت مبنی‌بر کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: در هر بازاری اگر فشار از یک بخش کم شود به بخش دیگر منتقل می‌شود.

بیات ماکو خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش نرخ بهره، امکان خروج سرمایه‌ها از بانک و افزایش تمایل مردم نسبت به افزایش اجاره‌بها در مقابل گرفتن ودیعه وجود دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به این امر باید در آینده منتظر باشیم که تعدادی از مردم برای کسب درآمد از اجاره بها اقدام به خرید خانه کنند.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: مهم‌ترین نگرانی که از ابراز عقیده کردن در این خصوص وجود دارد، تاثیر بیان حقایق بر بازار پیش از رخ دادن آن است.

تغییر الگوی سکونت با سهمیه‌بندی بنزین

احمدمیدری کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده مجلس ششم در واکنش به تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در بازار مسکن اظهار داشت: از مهم‌ترین پیامدهایی این تصمیم‌گیری افزایش تقاضا در بخش‌هایی است که بیشتر شامل مراکز اداری و تجاری هستند.میدری با بیان اینکه پیش از این به دلیل پایین بودن هزینه حمل و نقل تمایل کمتری به خرید واحدهای مسکونی در مناطق مرکزی شهر وجود داشت، خاطرنشان کرد: با افزایش هزینه حمل‌ونقل به‌طورقطع الگوی سکونت تحت‌تاثیر قرار گرفته و تغییر می‌کند.

میدری در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر این امر بر میزان اجاره‌بها اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان تقاضا در قسمت‌های مختلف شهر متفاوت می‌شود، به طور قطع میزان اجاره‌بها نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، در شهر بزرگی چون تهران بازار مسکن به طور مستقیم تحت‌تاثیر هزینه حمل‌ونقل است.

میدری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پیش‌بینی خود از آینده بازار مسکن در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: برای پیش‌بینی آینده بازار مسکن باید منتظر سیاست‌های آتی دولت در بخش سیاست‌های بانکی باشیم، چرا که سیاست‌های بانکی و پولی بیش از حمل‌ونقل، بازار مسکن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.