واجدان شرایط درقالب تعاونی‌ها برای اجاره99 ساله اقدام کنند

وزیر مسکن گفت: هم‌اکنون حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک در مناطق مختلف کشور در دست احداث است که تا اوایل سال آینده به متقاضیان واجد شرایط تحویل داده خواهد شد. سعیدی‌کیا در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: براساس طرح جدید، دولت امسال زمین مورد نیاز را برای ساخت ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی با اجاره ۹۹ ساله به همراه ۱۵‌میلیون تومان وام ۱۵ ساله برای آماده‌سازی احداث هر واحد در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌دهد.

وی افزود: افرادی که متاهل، ساکن و بومی‌ منطقه باشند و منزل مسکونی نداشته و تاکنون از تسهیلات یارانه‌ای دولت در بخش مسکن استفاده نکرده باشند، می‌توانند در قالب تعاونی از طریق این تسهیلات صاحب خانه شوند.

وزیر مسکن یادآور شد: با آغاز طرح واگذاری زمین‌ با اجاره بلندمدت ۹۹ ساله به تعاونی‌ها برای ساخت خانه‌های مسکونی ویژه افراد فاقد مسکن، این طرح جایگزین طرح احداث مسکن اجاره‌ای در کشور شد.

سعیدی‌کیا همچنین با بیان اینکه تراکم خانوار در واحد مسکونی در کشور از ۱۴/۱ در ۱۰ سال قبل به ۰۹/۱ در حال حاضر کاهش یافته است، افزود: سیاست دولت خارج کردن قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن و به میدان آوردن سرمایه‌ها در این بخش است و در کل جهت‌گیری دولت در بخش مسکن به نفع خانواده‌های با درآمد کمتر برنامه‌ریزی شده است.

وزیر مسکن و شهر‌سازی با بیان اینکه همه دست‌اندرکاران ساخت و ساز کشور ملزم به رعایت دقیق آیین‌نامه نظارت بر استاندارد اجباری مصالح ساختمانی هستند، گفت: مهم‌ترین ابزار نظارتی در این بخش سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان‌هاست و در این رابطه تامین امنیت، سلامت، رفاه و جلب رضایت مردم، باید در اولویت نخست کاری مهندسان ساختمان کشور باشد.

سعیدی‌کیا در پایان حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جلب سرمایه‌گذاری‌های نوین، توسعه، آموزش و استفاده از فناوری‌های جدید را از دیگر برنامه‌های مهم وزارت مسکن و شهر‌سازی اعلام کرد.