روند قیمت‌ها در بازار مسکن کمی متعادل شده است

گروه مسکن- میترا یافتیان: رکود به وجود آمده در بازار مسکن با آنچه در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم بسیار متفاوت بوده و انتظار کاهش قیمت‌ها و معاملات در این بخش امری واهی است، چرا که مجموعه عوامل موثر بر قیمت مسکن نشان‌دهنده رشد طبیعی قیمت‌ها در بازار مسکن است. مهندس علیرضا سرحدی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با بیان مطلب فوق افزود: وقتی در پایان سال ۸۵، حدودا ۲ماه ابتدایی امسال شاهد خریداری ساختمان‌های کلنگی و با قیمت‌های بسیار زیاد، از سوی بساز و بفروش‌ها بوده‌ایم، حتی تصور کاهش قیمت مسکن در کلانشهرهایی چون تهران نیز پایه و اساس علمی نداشته و غیرمنطقی است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت در انواع مصالح ساختمانی، دستمزد کارگران، قیمت زمین و سایر عوامل موثر در قیمت تمام شده و به همراه آشفتگی به وجود آمده در بخش مسکن گواه این امر است که قیمت‌ها همچنان رشد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دلیل عمده کاهش نسبی معاملات در بخش مسکن کمبود قدرت خرید مردم و شرایط نابسامان حاکم بر مسائل اقتصادی کشور است، تصریح کرد: علاوه بر این، وام‌های مسکن ارائه شده از سوی بانک‌ها نیز کفاف قیمت بالای مسکن در کشور را نمی‌دهد، اما در عین حال به دلیل افزایش روزافزون تقاضا برای تامین مسکن و نیز حجم بالای تقاضاهای انباشت شده از قبل، روند خرید و فروش در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.

رابطه مستقیم امنیت اقتصادی با سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به افزایش تصاعدی قیمت مسکن در نیمه دوم سال گذشته،‌ یادآور شد: متاسفانه این رشد قیمت‌ها در سال‌جاری نیز استمرار یافت، به طوری که قیمت‌ها از ۳۰ تا ۵۰درصد نسبت به پایان سال ۸۵، افزایش داشت البته این روند در حال حاضر کمی متعادل‌تر شده، اما همچنان استمرار دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه گردش پول در سایر بخش‌های اقتصادی نظیر بازار موبایل، طلا، ارز و اتومبیل به شکل مناسبی انجام نشده و سوددهی این بخش‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته، سرازیر شدن سرمایه‌ها به بخش مسکن طبیعی بوده و افزایش قیمت‌ها غیرمنطقی نیست.

وی افزود: در شرایط کنونی، به لحاظ پایین بودن امنیت اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش مسکن کاهش یافته و به تبع آن بازار سیاه در عرضه مسکن مطابق معمول وجود خواهد داشت.

کاهش قیمت کمی دور از واقعیت

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی کاهش قیمت‌ها تا حدودی ناممکن است، اظهار کرد: اگر اتفاق خاصی در حوزه مسکن نیفتد، روال معمول ادامه می‌یابد، چرا که آن قدر تقاضای خرید مسکن در کشور بالا است که کاهش قیمتی در بخش مسکن صورت نمی‌گیرد، به همین لحاظ پیش‌بینی کاهش قیمت مسکن در حومه تهران به واقعیت نزدیک نیست و این مناطق نیز مشتریان خاص خود را دارد.

به گفته وی، مسکن کالایی نیست که بدون مشتری در دست مالک بماند یا با قیمتی ارزان به فروش برسد.

این کارشناس مسکن در رابطه با راهکارهای تثبیت قیمت مسکن یادآور شد: اگر راهکارهای حل معضل مسکن در کشور ما به صورت جدی و در قالب برنامه‌های بلندمدت اجرایی شود، می‌توان نسبت به تثبیت و نه کاهش قیمت مسکن امیدوار بود. چرا که اجرای برنامه‌هایی چون واگذاری زمین به صورت ۹۹ساله و نیز حذف قیمت زمین از قیمت واحدهای مسکونی در کوتاه‌مدت موجب ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاهای موجود شده و شاید در بلندمدت میزان عرضه مسکن را بیشتر از تقاضا کند، در این صورت است که رشد قیمت مسکن متوقف و به احتمال زیاد کاهش پیدا می‌کند.