فرید قدیری

در خبرها ‌آمده بود دولت برای تخریب یک‌طبقه از برجی که خلق آن در کنار یکی از آثار فرهنگی و گردشگری اصفهان باعث تحت تاثیر قرار گرفتن این آثار شده بود، ۵۰۰میلیون تومان به عنوان هزینه تخریب، به شهرداری اصفهان پرداخت کرده است. برج «جهان نما» چند سال پیش در کنار میدان نقش جهان اصفهان به وجود آمد و از سالی که سنگ بنای این برج گذاشته شد، همواره اختلاف بر سر وجود این برج در کنار نقش جهان وجود داشت.

صرفنظر از قضاوت درباره وجود این برج و اینکه آیا اصلا باید جهان نما در کنار نقش جهان وجود داشته باشد یا خیر، لازم است به این اعداد توجه کنید:

براساس آمار بانک مرکزی هزینه ساخت و‌ساز در استان اصفهان و در بهار‌۸۵ برای یک متر مربع معادل ۱۶۳هزار تومان بوده است. پس اگر به قیمت سال گذشته حساب کنیم با هزینه تخریب یک طبقه از این برج یعنی ۵۰۰میلیون‌تومان، می‌شود سه‌هزار و ۶۰ متر مربع بنای مفید ساختمانی ایجاد کرد. حال اگر متوسط متراژ هر واحد مسکونی را ۷۵ متر مربع در نظر بگیریم، با این رقم در واقع می‌توان ۴۱ واحد مسکونی در استان اصفهان ساخت.

دقت کنید این تعداد واحد مسکونی را فقط می‌توان با مبلغی که تنها بابت تخریب یک طبقه از برج جهان‌نما هزینه شده احداث کرد که البته مابقی هزینه‌های ساخت برج و احیانا تخریب طبقات بعدی در این محاسبه مدنظر قرار نگرفته است.

در این میان پرسشی که در ذهن متبادر می‌شود این است که چرا نباید قبل از انجام هر کاری به جوانب آن و اینکه ممکن است انجام آن تبعات مالی سنگینی در پی داشته باشد، فکر کرد؟