قهر با سنت‌ها، ساخت‌وساز را دچار مشکل کرده است

رییس دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت گفت: فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی ساخت‌و‌ساز برای ایران که دارای اقلیم‌های مختلف است، مشکل ساز شده است. دکتر «رضا عباس‌نیا» در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: در گذشته ساخت و ساز هر منطقه از کشور با توجه به فرهنگ، شرایط اقلیمی و با مصالح سازگار با همان محیط ساخته می‌شد، اما در حال حاضر تمامی شهرهای کشور که دارای شرایط آب و هوایی و فرهنگی مختلف هستند از یک شیوه واحد ساخت‌وساز و مصالح استفاده می‌کنند که این امر منجر به افزایش مصرف انرژی می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ایران سابقه دیرینه‌ای در عمران داشته است، افزود: امروزه تجربه ناشی از این سابقه به فراموشی سپرده شده و صنعت عمران کشور دنباله روی غرب شده است.

عباس‌نیا با اشاره به پیشرفت چشمگیر ایران در تمامی علوم عمران، خاطرنشان کرد: درصد بسیار بالایی از پروژه‌های عمرانی کشور را متخصصان داخلی طراحی و اجرا می‌کنند.

وی ضعف مدیریتی را دلیل ایرادات وارده بر این پروژه‌ها دانست و افزود: تخصص مهندسان در این امر نقشی ندارد.

به گفته این استاد دانشگاه، تشویق مردم به ترک شهرهای بزرگ مانند تهران، بخش عمده‌ای از مشکلات این شهرها را حل می‌کند و باید با آباد کردن روستاها و شهرهای کوچک مانع از مهاجرت به شهرهای بزرگ مانند تهران شد.

رییس دانشکده عمران علم و صنعت گفت: آپارتمان برای پرورش خانواده‌ها مناسب نیست و کودکان خانه‌های آپارتمانی، بیش از کودکانی که در خانه‌های حیاط دار زندگی می‌کنند در معرض خطر اختلالات رفتاری هستند.