با ابراز رضایت‌ کمیته میراث جهانی نسبت به اقدامات مثبت ایران و با تصویب اعضای کمیته، نقش جهان اصفهان در فهرست آثار در خطر قرار نگرفت. به گزارش «ایسنا» به نقل از سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، عبدالرسول وطن‌دوست، نماینده ایران در سی‌ویکمین اجلاس کمیته میراث جهانی، با بیان این مطلب، تصریح کرد: کمیته با ابراز تشکر از اقدامات ایران در جهت تعدیل ارتفاع برج جهان‌نما، از ایران خواست درباره پرونده میدان نقش جهان اصفهان توضیح‌هایی را ارائه دهد.

وی ادامه داد: در توضیح ایران، به میدان نقش جهان و موارد پرچالش آن از جمله ساخت برج جهان‌نما که از چند سال پیش آغاز شده است و تغییر مسیر مترو از مسیر چهارباغ اشاره شد.

به گفته وطن‌دوست در این توضیح‌ها همچنین به تلاش‌های دولت ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اختصاص اعتباری ازسوی دولت برای تخریب این برج و پایبندی ایران به اجرای مصوبات میراث جهانی اشاره شد.

وی افزود: همچنین در این توضیح‌ها به تخریب دو طبقه از برج جهان‌نما و تعدیل دو طبقه دیگر که هم‌اکنون در حال انجام است، اشاره شد. ضمن آن‌که اعلام شد، اصفهان یک مورد موفق در جهت افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به میراث فرهنگی بود.

نماینده ایران در اجلاس یونسکو بیان کرد: با توجه به توضیح‌های ارائه‌شده از سوی ایران، اعضای کمیته، مصوبه تهیه‌شده را از سوی کمیته میراث جهانی تصویب کردند و خطر قرار گرفتن میدان نقش جهان در فهرست آثار در خطر، از این اثر تاریخی و منحصربه‌فرد دور شد.

او درباره مصوبه کمیته میراث جهانی درباره میدان نقش جهان، گفت: در مصوبه میراث جهانی به اقدامات مثبت و گام‌هایی که دولت ایران در اجرای مصوبه‌های کمیته میراث جهانی در ارتباط با کاهش ارتفاع جهان‌نما برداشته‌اند، اشاره شد و کمیته میراث جهانی از مقامات ایران خواست تا برای به حداقل رساندن اثرات منفی مجموعه تجاری جهان‌نما، یکپارچگی منظری و ارزش منحصربه‌فرد جهانی میدان امام (ره)، تغییرات برنامه‌ریزی‌ شده را برای این برج ادامه دهد.

وطن‌دوست اظهار داشت: در این مصوبه با ابراز رضایت از تصمیم مقامات ایران برای تغییر مسیر قطار زیرزمینی اصفهان در جهت حفاظت از سازه‌های تاریخی نزدیک به چهارباغ از مقامات ایران خواسته شد تا سازوکارهای مورد نیاز را برای ارزیابی اثرات فرهنگی، اجتماعی و محیطی پروژه‌های عمرانی بزرگ نزدیک به آثار ثبت‌شده جهانی و آثاری که در فهرست موقت ایران قرار دارند، قبل از طراحی پروژه‌ها بررسی و مشخص کند.

به گفته نماینده ایران در اجلاس یونسکو در بخشی دیگر از این مصوبه به تلاش‌های ایران در تهیه پرونده نامزدی الحاقات از جمله محور فرهنگی-تاریخی اصفهان به اثر ثبت‌شده میدان امام (ره) اشاره شد و به ایران تا اول فوریه ۲۰۰۸ فرصت داده شد، گزارشی از چگونگی پیشرفت کار در جهت کاهش ارتفاع برج جهان‌نما، به حداقل رساندن اثرات منفی این برج و یکپارچگی منظری اثر ثبت‌شده جهانی میدان امام (ره)، به میراث جهانی ارائه دهد تا در اجلاس سی‌ودوم، کمیته گزارش را بررسی کند.

وی در پایان درباره پیشنهاد میزبانی ایران برای برگزاری اجلاس سی‌وچهارم کمیته میراث جهانی، اضافه کرد: به‌عنوان نماینده ایران اعلام کردم که در صورت عضویت ایران در کمیته میراث جهانی، ایران آمادگی لازم را برای برگزاری سی‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی در سال ۲۰۱۰ دارد.