یک کارشناس مسکن با اشاره به افزایش اجاره‌بها در سه ماه گذشته، اختصاص واحدهای مسکونی با یارانه به اقشار کم‌‌درآمد را خواستار شد. حمید ماجدی، رییس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد مالکان با توجه به آنکه با پول رهن نمی‌توانند استفاده اقتصادی معقول کنند ترجیح می‌دهند ملک را به اجاره کامل واگذار کنند.

وی معتقد است که مالکان به جای هر یک‌میلیون تومان رهن، ۳۰‌هزار تومان اجاره می‌گیرند که با احتساب ۱۲ ماه سال، ۳۶۰‌هزار تومان می‌شود. بنابراین سود سالانه هر یک‌میلیون تومان رهن تبدیلی به اجاره بها، ۳۶‌درصد و بسیار بیشتر از سود پرداختی بانک است.

ماجدی گفت: مالکان در شرایط فعلی در هیچ جای دیگری نمی‌توانند به سود ۳۶‌درصدی مطمئن و ایمن دست یابند و طبیعی است که روز به روز از تعداد مالکانی که ملک را به رهن واگذار می‌کنند، کاسته شود.

وی تصریح می‌کند: در این شرایط فشار زیادی به خانواده‌ها وارد می‌شود و معمولا زن و شوهر چند شغله‌اند تا بتوانند اجاره بها را تامین کنند.

این کارشناس مسکن خاطرنشان می‌کند که در برخی کشورها به افراد با درآمد پایین‌تر از حد مشخص، یارانه کمک مسکن داده می‌شود و حتی مسکن رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی تاکید می‌کند دولت و شهرداری‌ها باید تعداد زیادی واحد مسکونی را اجاره کرده و با یارانه در اختیار اقشار با درآمد پایین قرار دهند، همان گونه که در کشورهای توسعه‌یافته هم شهرداری‌ها واحدهای مسکونی را به قیمت پایینی در اختیار طبقات با درآمد پایین قرار می‌دهند.