دولت در اجرای تبصره 6 تحرک بیشتری کند

رییس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای لایحه ساماندهی بازار مسکن تحول و تحرک بیشتری در بازار ایجاد خواهد شد و کمک موثری در جهت کاهش و تعدیل قیمت مسکن خواهد بود. محمدتقی کاویانی‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به لایحه ساماندهی بازار مسکن گفت: هر طرح یا لایحه‌ای که در رابطه با مسکن ارائه می‌شود در راستای تبصره ۶ بودجه سال ۸۶ است، یکی از موضوعاتی که در این لایحه پیش‌بینی شده حذف قیمت زمین از مسکن است و قرار شده تا مبلغ زمین روی قیمت مسکن سرشکن شود و پول زمین از مردم گرفته نشود. در حقیقت زمین را به صورت اجاره بلندمدت در اختیار تعاونی‌های مسکن و انبوه‌سازان قرار خواهند داد تا در قیمت مسکن اثرگذار باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع اجاره به شرط تملیک در این لایحه دیده شده است، یا خیر، گفت: موضوع اجاره به شرط تملیک و خانه‌های اجاره‌ای در طرح جامع مسکن دیده شده ولی ما هنوز گزارشی از آن در اختیار نداریم که امیدواریم با تشکیل جلساتی گزارش کار را دریافت کنیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس پیش‌بینی کرد: با اجرای لایحه ساماندهی بازار مسکن سهم دولت در رابطه با مسکن نیازمندان افزایش یافته و به ۱۰‌درصد برسد.

وی متذکر شد: اگر دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را افزایش دهد و‌درصد بالایی در امر مسکن دخالت کند، بهتر می‌توان مشکل بخش مسکن را ساماندهی کرد.

رییس کمیته مسکن مجلس تصریح کرد: اگر زمین‌های ارزان قیمت و تسهیلات بانکی در اختیار انبوه‌سازان و تعاونی‌های مسکن قرار گیرد تحول و تحرک عظیمی در بخش مسکن به ویژه در تعدیل و پایین آمدن قیمت مسکن صورت خواهد گرفت.

کاویانی‌پور در ادامه با بیان این که تاکنون گزارشی از اجرای تبصره ۶ بودجه به کمیسیون ارائه نشده است، گفت: با وجود آن که وزارت مسکن و شهرسازی اعتقاد دارد که در این باره اقداماتی را به انجام رسانده است، ولی نظر ما پس از بررسی‌های مذکور این است که تبصره ۶ اجرایی نشده است، بنابراین امیدواریم که وزارت مسکن و شهرسازی تحرک بیشتری را در این زمینه به کار گیرد.

رییس کمیته مسکن مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به ارزش افزوده مسکن در کشور اجرای لایحه ساماندهی بازار مسکن از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن جلوگیری کند و جهش و تحرک لازم را در بازار به وجود آورد.