استقبال از اوراق مشارکت طرح‌های بهسازی شهری

رییس اداره خزانه و مبادلات بانک مسکن گفت: عرضه اوراق مشارکت مربوط به طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از سوی این بانک در نخستین روز مورد استقبال مردم قرار گرفت. «علی‌اصغر چالوسی» افزود: در چارچوب قانون بودجه سال‌ جاری مجوز انتشار ۵۰۰میلیارد ریال اوراق مشارکت توسط وزارت مسکن و شهرسازی برای اجرای طرح‌های مذکور توسط شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تصویب و صادر شد. وی افزود: ۳۴۰میلیارد ریال از مجموع اوراق مذکور در استان تهران و بقیه در سایر نقاط کشور در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. چالوسی بابیان اینکه سود علی‌الحساب سالانه اوراق مذکور ۵/۱۵ درصد و معاف از مالیات است، گفت: پرداخت سود این اوراق هر سه ماه یکبار به صورت روز شمار انجام می‌شود.

وی از بانک مسکن به عنوان عامل فروش، پرداخت سود و باز خرید این اوراق نام برد که شعب منتخب آن از روز بیست‌وسوم بهمن برای مدت چهار روز (کاری) عرضه این اوراق را آغاز کرده‌اند.

چالوسی در پایان افزود: چنانچه پس از دوره مذکور اوراقی برای عرضه باقی بماند، از ۲۸بهمن تا ۱۰اسفند ۸۵ به شیوه تدریجی با احتساب سود ایام به متقاضیان ارائه می‌شود.

وی مدت اعتبار این اوراق را سه ساله و بی‌نام اعلام کرد و گفت: این اوراق قابل انتقال به غیر هستند و دارنده آن به عنوان مالک شناخته می‌شود.

رییس اداره خزانه و مبادلات بانک مسکن تاکید کرد، هیچ‌گونه محدودیتی برای عرضه این اوراق به مردم وجود ندارد و افراد به میزان دلخواه می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند. به گفته چالوسی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرداخت اصل و سود‌های علی‌الحساب اوراق یادشده را به نمایندگی از دولت در سررسیدهای مقرر تضمین می‌کند و بازخرید آنها قبل از سررسید نزد شعب منتخب بانک مسکن امکان‌پذیر است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۸۰ نیز اوراق مشارکتی به میزان ۱۰۰میلیارد ریال برای بهسازی بافت‌های فرسوده عرضه شد که ۹۹درصد اوراق مربوطه درمدت اولیه تعیین شده، فروش رفت و بقیه نیز در مدت زمانی کوتاه فروخته شد.

چالوسی اضافه کرد: استفاده از سرمایه‌های خرد در جهت رشد و توسعه بخش‌های مختلف کشور، افزایش عرضه مسکن از طریق سیاست توسعه درونی، کاهش خطرهای ناشی از زلزله و بهبود عبور و مرور شهرها به عنوان مزایای انتشار اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری محسوب می‌شود.

عرضه‌اوراق مشارکت بهسازی بافت‌های فرسوده در بانک مسکن خراسان رضوی‌ آغاز شد

سرپرست امور شعب بانک مسکن خراسان رضوی گفت: عرضه اوراق مشارکت بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از دوشنبه و همزمان با سراسر کشور در شعب منتخب بانک مسکن استان آغاز شد.

«غلام رضا خدابخش سربندی» به «ایرنا» گفت: هدف از توزیع این اوراق مشارکت تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری نقاط مختلف کشور است.

وی افزود: از مجموع ۵۰۰میلیارد ریال این اوراق مشارکت در سطح کشور، ۸‌میلیارد ریال سهمیه استان خراسان رضوی است.

او ادامه داد: به‌این منظور دو شعبه بانک مسکن در مشهد برای توزیع این اوراق مشارکت در نظر گرفته شده و این بانک به‌عنوان عامل فروش، پرداخت سود و بازخرید اوراق انتخاب شده است.

وی بیان کرد: همچنین از طرف دولت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پرداخت اصل و سودهای علی‌الحساب را در سررسیدهای مقرر تضمین کرده است.

وی اظهار داشت: این اوراق بی‌نام و قابل انتقال به غیر بوده و دارنده آنها مالک اوراق شناخته می‌شود و سود علی‌الحساب آنها هم سالانه ۵/۱۵درصد و معاف از مالیات بوده و سودشان نیز هر سه ماه یکبار به صورت روز شمار محاسبه می‌شود.

وی بیان کرد: این اوراق قابلیت بازخرید قبل از سر رسید را نزد شعب منتخب بانک مسکن دارا بوده و از امروز به مدت چهار روز در شعب بانک مسکن استان توزیع می‌شوند. وی مهم‌ترین مزایای اجرای طرح فروش اوراق مشارکت را افزایش عرضه مسکن از طریق نوسازی بافت‌ها، مقاوم‌سازی در برابر زلزله و استفاده از سرمایه‌های مردم برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه ذکر کرد.