تغییرات قیمت مسکن در سنندج

پس از رکود دو ساله بازار خرید و فروش مسکن در شهر سنندج، از یک هفته قبل معاملات املاک و مسکن در این شهر رونق تازه‌ای یافته و بنگاه‌های مشاوره املاک، شاهد مراجعه مکرر خریداران و فروشندگان مسکن می‌باشد. شنیدن این خبر در ابتدای امر بسیاری از مردم را خوشحال کرده و از اینکه می توانند مسکن مورد نیاز خود را پس از مدت‌ها تامین کنند، امیدوار می‌شوند ولی با دیدن قیمت‌های تازه، با ناراحتی و نگرانی، بنگاه مشاوره املاک را ترک می‌کنند.

براساس گفته برخی از مشاورین املاک و مردم منطقه، قیمت‌های فعلی مسکن در شهر سنندج در مقایسه با چند ماه پیش به‌طرز سرسام‌آور و بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. «شهناز جژنی» که بیش از دو سال به‌طور مداوم برای خرید مسکن به بنگاه‌های املاک و مسکن سرمی‌کشد، اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن به صورتی است که برای افراد متوسط جامعه هیچ‌گاه امیدی را برای مسکن‌دار شدن فراهم نمی‌آورد.

به گفته وی هربار که چند میلیون تومان را اضافه کرده و به امید خرید به بنگاه مراجعه می‌کنم، متوجه می‌شوم که دو برابر میزانی که به قدرت خرید من افزوده شده، مسکن گران شده است.

وی افزود: دو ماه پیش برای خرید آپارتمانی با ۸۰مترمربع زیربنا مراجعه کردم و فروشنده درخواست ۴۰۰میلیون ریال می‌کرد که من توانایی خرید آن را نداشتم و برای جبران کسری این مبلغ ۵۰میلیون ریال وام گرفتم ولی پس از مراجعه مجدد، قیمت این واحد ۵۰۰میلیون ریال شده بود.

«وریا علی‌پناه» معلم یکی از مدارس سنندج از آشفتگی بازار مسکن این شهر اظهار نگرانی کرده و گفت: قیمت‌های موجود بازار مسکن تابع هیچ قانون و مقرراتی نبوده و فروشندگان برای تعیین قیمت واحد مسکونی خود به جیب مشتریان نگاه می‌کنند.

وی افزود: کارمندانی که دارای حقوق و درآمد ثابتی هستند در گرانی مسکن بیشتر از اقشار دیگر زیان دیده و هر روز از قدرت خرید آن‌ها کاسته شده و خرید مسکن برای آنان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.

«شمس‌ا... زرافشان» یکی از مشاوران املاک سنندج نیز با تایید افزایش قیمت مسکن در چند هفته اخیر، اظهار داشت: بطور متوسط هر مترمربع واحد آپارتمانی در مناطق مبارک آباد و بلوار شبلی حدود یک میلیون ریال گران‌تر شده است.

به گفته وی گرانی بازار مسکن در این شهر تابع عرضه و تقاضا بوده و هیچ عامل دیگری در آن نمی‌تواند موثر باشد.

وی افزود: یکی از مجتمع‌های آپارتمانی هر واحدش ۴۰۰میلیون ریال فروخته شد ولی فروشنده آن با مشاهده تعداد مراجعه‌کنندگان، قیمتش را بالا برده و هم اکنون برای هر واحد درخواست ۴۸۰ تا ۵۰۰میلیون ریال می‌کند.

«یدا... عزیزی» عضو اتحادیه مشاورین املاک شهرستان سنندج معتقد است که گرانی مصالح ساختمانی نظیر آهن یکی از عوامل مهم افزایش قیمت مسکن در هفته‌های اخیر بوده است.

وی گفت: براساس آنالیز قیمتی که توسط این اتحادیه تهیه شده، قیمت مسکن به‌ویژه آپارتمانی در این شهر بین ۲۰تا ۲۵درصد افزایش یافته است.

به گفته وی هم اکنون هر مترمربع آپارتمان در خیابان‌های شهدا و امام خمینی (ره) شهر سنندج بین چهار تا پنج میلیون ریال و در مناطق صفری، شالمان، مبارک آباد و بلوار شبلی بین پنج تا هفت‌میلیون ریال به فروش می‌رسد.

وی افزود: قیمت‌های مذکور بطور متوسط نسبت به سال گذشته بین یک تا یک و نیم میلیون ریال به ازای هر مترمربع افزایش نشان می‌دهد.

تامین ۸۰درصد قیمت مسکن کم درآمدها از طریق بانک‌ها

رییس سازمان مسکن و شهرسازی کردستان گفت: براساس دستورالعمل ابلاغ شده، بانک‌های عامل استان موظف به تامین ۸۰درصد هزینه ساخت واحدهای مسکونی اقشار کم درآمد می‌باشند.

«محمد رسولی» روز سه شنبه در گفت و گو با «ایرنا» افزود: بازپرداخت این تسهیلات برای سازندگان مسکن استان در قالب مشارکت مدنی، پیش فروش و اقساطی بوده و به مدت ۱۵سال تقسیط می‌شود و برای اعضای تعاونی‌ها به‌صورت پلکانی خواهد بود.

به گفته وی ، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد در شهرهای زیر ۱۵۰هزار نفر از محورهای مهم طرح جامع مسکن شهری کشور بوده و می‌بایست براساس آن تا پایان برنامه پنج ساله چهارم توسعه، ۱۵۰هزار واحد مسکونی در شهرهای مشمول احداث گردد.

وی سهمیه کردستان در این بخش را هفت هزار و ۲۰۰واحد ذکر کرد و اظهار داشت: این میزان بدلیل وضعیت اقتصادی منطقه، افزایش خواهد یافت.

رسولی افزود: زمین مورد نیاز این واحدها به صورت رایگان از سوی منابع طبیعی در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی قرار می‌گیرد و سازمان نیز حق بهره برداری زمین را در قالب قرارداد ۹۹ساله به متقاضیان واگذار می‌کند.

وی گفت: به دلیل تامین ۸۰درصدی هزینه ساخت و حذف شدن بهای زمین از سبد هزینه‌های ساخت مسکن، اجرای طرح مذکور بسیار موفق پیش‌بینی می‌شود.

استان کردستان دارای ۹۳۲هزار نفر جمعیت شهری است که این تعداد در قالب ۲۰۹هزار خانوار در ۱۷۹هزار واحد سکونت دارند.

افزایش اعتبارات مقاوم‌ سازی‌ اماکن‌ روستایی‌ کردستان‌

۵۱۳‌میلیارد ریال‌ تسهیلات بانکی‌ امسال برای‌ مقاوم سازی‌ اماکن‌ روستایی‌ به کردستان‌ اختصاص‌ یافت‌ که در مقایسه با پارسال دو برابر افزایش داشت.

به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر، معاون‌ بازسازی‌ اماکن‌ روستایی‌ بنیاد مسکن‌ کردستان‌ با اعلام‌ اینکه این‌ رقم‌ پارسال‌ ‌۲۱۵‌میلیارد ریال‌ بود، افزود: در‌ اجرای‌ طرح‌ مقاوم‌سازی اماکن‌ مسکونی‌ روستایی‌، امسال‌ به‌ هر واحد مسکونی‌ ‌۵۷‌میلیون‌ ریال‌ تسهیلات‌ داده‌ شد.

توفیق‌ احمدی‌ اعتبارات‌ طرح‌ مقاوم‌سازی‌ اماکن‌ روستایی‌ را در سال‌ گذشته‌ به‌ ازای‌ هر واحد مسکونی‌ ‌۵۰‌میلیون‌ ریال‌ خواند.

وی‌ افزود: در سفر هیات‌ دولت‌ به‌ استان‌ کردستان‌ تعداد واحدهایی‌ که‌ بنیاد مسکن‌ استان‌ متعهد اجرای‌ طرح‌ مقاوم‌سازی‌ در آنها شده‌ بود از شش‌هزار به‌ ‌۹‌هزار واحد در سال‌‌جاری‌ افزایش‌ یافت‌.

وی‌ افزود: روستاییان‌ و شهرهای‌ زیر‌۱۲‌هزار نفر جمعیت‌ می‌توانند از این‌ تسهیلات‌ بهره‌مند شوند.

از جمعیت‌ یک‌ میلیون‌ و ‌۵۰۰‌هزار نفری‌ استان‌ کردستان‌ حدود ‌۶۵۰‌هزار نفر در ‌۱۱۰‌ هزار واحد مسکونی‌ در روستاها زندگی‌ می‌کنند.