با امضای تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت راه‌آهن و قرارگاه خاتم‌الانبیا، بخشی از خط راه‌آهن تهران - تبریز که در محدوده منطقه ۱۷ شهرداری تهران قرار دارد، به زیر زمین منتقل می‌شود. به گزارش ایسنا مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به جزییات اجرای این پروژه گفت: از اوایل سال ۸۳ و با امضای تفاهمنامه مشترک بین شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن، بررسی‌های اولیه کارشناسان برای حل مشکل عبور خط راه‌آهن تهران - تبریز از محدوده شهری، توسط شرکت‌های مشاور وزارت راه و شهرداری منطقه ۱۷ تهران آغاز شد و هم‌اکنون با گذشت بیش از دو سال و انجام فعالیت‌های گسترده کارشناسی و فنی، این پروژه آغاز می‌شود.

بر اساس این گزارش، پروژه انتقال خط راه‌آهن تهران - تبریز به زیر زمین در مدت ۲۴ ماه و با هزینه تقریبی ۶۰۰میلیارد ریال از اواسط سال ۸۶ انجام خواهد شد.

بر این اساس، قرار گرفتن منطقه ۱۷ شهرداری تهران بین دو خط آهن تهران - تبریز و تهران - اهواز موجب انفصال بافت شهری و بروز مسایل اجتماعی در این محدوده شده بود که با پیگیری مدیران شهرداری تهران و منطقه ۱۷ و با مصوبات هیات دولت و اقدامات شرکت راه‌آهن، امید به کاهش این مشکلات در محدوده شهرداری منطقه ۱۷ تقویت شده است.