تبلیغات غیرواقعی برای خرید خانه

رییس انجمن انبوه‌سازان گفت: مردم در مورد تبلیغات غیرواقعی برای خرید املاک هوشیار باشند و فریب ظاهرسازی برای واحدهای مسکونی را نخورند. مهندس «شهرام سلماسی» گفت: رشد قیمت واحدهای مسکونی در سطح شهرها سبب شده است که‌ با توجه به تقاضای موجود در بازار، سودجویان واحدهای مسکونی فاقد کیفیت را بانماسازی به مردم واگذار کنند.

وی گفت: واحدهای مسکونی که ازسوی سازندگان غیرحرفه‌ای در بازار عرضه می‌شود، به دلیل رشد تقاضا همواره موجب گمراهی متقاضیان واقعی می‌شود و اتلاف سرمایه‌های ملی را به دنبال دارد. سلماسی افزود: بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که در دوره سال‌های۸۱-۱۳۵۸ همواره میزان رشد قیمت واحدهای مسکونی بیش از متوسط نرخ تورم سالانه بوده است.

سلماسی اضافه کرد: چنانچه نرخ تورم سالانه از سوی بانک مرکزی، ۱۶درصد اعلام شده باشد، در آن سال رشد قیمت مسکن ۲۰درصد بوده است.

وی یادآور شد: دولت سالانه درصدی به میزان حقوق کارمندان و وزارت کار و اموراجتماعی نیز درصدی به حقوق کارگران می‌افزاید که این میزان بیش از نرخ تورم نیست، اما رشد قیمت مسکن همواره بیش از نرخ تورم است. به اعتقاد سلماسی با توجه به رشد قیمت سالانه مسکن، توانایی مالی مردم جهت خرید خانه هرسال کاهش می‌یابد.

سلماسی با بیان اینکه هنوز دو‌میلیون درخواست خرید خانه در سطح کشور تامین نشده است، گفت: در قالب چهارمین برنامه توسعه اقتصادی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی برای جوابگویی به نیازهای هموطنان پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان واحدهای مسکونی شهری احداثی در برنامه سوم توسعه ۵۷۶هزار دستگاه بود و ارزش معاملات در بخش مسکن شهری در سال پایانی برنامه سوم توسعه (۱۳۸۳) بالغ بر ۵۰۰تریلیون ریال گزارش شد.

سلماسی در پایان تصریح کرد: رقم مذکور گویای حجم قابل توجه سرمایه در این بخش است که ضرورت دارد برای بهره‌گیری مطلوب از آن، گزینه تولید صنعتی واحدهای مسکونی مورد حمایت و پشتیبانی جدی قرار گیرد.