اداره مرکزی بلومبرگ، نیویورک

مینا نساج - گروه معماری استودیوز، فضای اداری وسیعی با نور، رنگ، هنر در مقیاس بزرگ و گرافیک‌های الکترونیکی ایجاد می‌کند.

اداره مرکزی وسیع بلومبرگ در نیویورک که توسط «استودیز آرکیتکچر» طراحی شده است، مراجعان بار نخست را به شدت شوکه می‌کند. ترکیب جسورانه و پر‌نشاطی از نور، فضاهای داخلی آزاد و وسیع با گرافیک‌های الکترونیکی خاص، هنر در مقیاس بزرگ، رنگ‌های شاد و مبلمان شیک همراه می‌باشند.

نیازی به گفتن ندارد که این مکان، یک فضای اداری متعارف نیست. ساختمان مرکزی که از فضاهای با کاربری چند‌گانه اداری، مسکونی و خرده‌فروشی توسط پلی کلارک (Pelli Clarke) طراحی شده است (عمدتا سزار پلی و شرکا)، اکنون به صورت عمودی و افقی در سراسر یک بلوک شهری کامل توسعه‌یافته است.

رافائل پلی (Rafael Pelli) حیاط وسیعی را به شکل زین اسب برای هم‌ساز کردن و جانمایی مناسب ورودی‌های دفاتر، آپارتمان‌ها و رستوران ایجاد کرده است. یک پل سه‌طبقه نیز بر فراز حیاط بلوک اداری ده طبقه شرقی را به برج آپارتمان اداری پنجاه و چهار طبقه غربی متصل می‌کند.

در ۱۹۹۹ شرکت بلومبرگ، کمپانی خدمات تخصصی و ارتباطات مالی جهانی که توسط مایکل بلومبرگ (شهردار فعلی نیویورک) تاسیس شده بود، تصمیم به ایجاد دفتر مرکزی خود در منهتن گرفت در حالی که دفاتر رادیویی، پژوهش، توسعه و بخش فروش بلومبرگ در چهار ساختمان مجزا متفرق بودند.

گروه طراحی The in-house به سرپرستی پل داراو (Paul Darrah) و شرکت STUDIOS Architecture به رهبری تود دگارمو

(Todd DeGarmo) آماده تامین خواسته‌های بلومبرگ شدند. طراحی برای ایجاد حداکثر شفافیت دفاتر، اتاق‌های کنفرانس و فضاهای سیرکولاسیون آغاز شد.

به طوری که داراو می‌گوید: واضح است که در اینجا کسی دفتر خصوصی نمی‌خواهد. از زمانی که بلومبرگ تصمیم به ایجاد اداره‌ای عاری از هرگونه کاغذ‌بازی گرفت، از شرکت معماری استودیوز، طراحی میزهای مودولار با حداقل فضای انبار فایل‌ها و مجهز به نمایشگر‌های کمپانی را خواستار شد.

شرکت استودیوز آرکیتکچر دفاتر بلومبرگ را با استفاده از فولاد و بتن طراحی کرده است.

گل خانه‌ای با یک فضای پذیرش بزرگ، در طبقه ششم پل شفافی را برای ارتباط استودیوی رادیویی در بلوک شرقی به بخش مدیریت و فروش در قسمت‌غربی به کار گرفته است. فضایی که رافائل پلی با دو برابر ارتفاع معمول توسط یک سیستم خر‌پای شعاعی، به منظور نگهداری نورگیر سقفی که از قوس حیاط تبعیت می‌کند، طراحی کرده است، توسط یک رینگ به بوفه کارکنان پله‌های باز و پله برقی‌ها و نهایتا به طبقات بالا و پایین می‌پیوندد.

به منظور شفافیت هر‌چه بیشتر فضاها استودیو‌ها به اتاق‌های کنفرانس (در مجموع ۱۲۵ اتاق) با شیشه‌های ته رنگ جذاب به عنوان رابط میان فضاهای باز و فضاهای سیرکولاسیون ضمیمه می‌شوند. اتاق‌های کنفرانس نیز با رنگ‌های پرتقالی روشن، طلایی، بنفش کمرنگ، سبز و آبی همطراز با آکواریوم‌های خاص بلومبرگ با انواع ماهی‌های تزیینی، تپه‌های مرجانی و گیاهان از تمامی دفاتر نمایانند، میزهای سفید مودولار به طول ۵ یا ۶ فوت و۶ اینچ (بسته به عملکرد) خطوط دید واضحی برای تسلط فراهم می‌آورند.

اما بیش از هر‌چیز استفاده تماشایی از هنر و گرافیک در فضاهای عمومی، حس جهت‌یابی را برای این مرکز فعالیت چند‌سطحی فراهم می‌آورد. به طوری که داراو در خصوص ترکیب معماری، هنر، گرافیک و طراحی داخلی عنوان می‌دارد‌: این یک همکاری همه‌جانبه است.