شیوه‌های مداخله مستقیم بخش دولتی در زمینه‌های تولید مسکن، عرضه زمین و استانداردهای شهری وضع شده ناکار‌آمد بوده و نفعی برای کم‌درآمدترین اقشار جامعه نداشته است. مهندس امیررضا واعظ آشتیانی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب به خبرگزاری موج افزود: اسکان غیررسمی به دلیلی نبود فضای رسمی مناسب و در حد استطاعت اقشار کم‌درآمد شهری به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: در این راستا بازنگری در برخورد مرسوم بخش دولتی و عمومی به این پدیده به منظور تامین فضای رسمی قابل زندگی برای دهک‌های پایین جامعه یک اصل است.

به اعتقاد وی، پی‌ریزی راه حل از درون نفی استفاده آگاهانه و جهت دار از منابع بخش دولتی و عمومی در این راه نیست.عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در برخورد با اسکان غیررسمی سیاست‌گذاری نه بر مبنای بازدارندگی از حق مهاجرت و سکونت در شهر بلکه بر مبنای تفهیم انجام تکالیف و وظایف شهروندی ساکنان در برخورداری از این حق است.

مهندس آشتیانی ادامه داد: امتیازات و کمک‌های دولتی بدون ترویج مشارکت فعالانه و انگیزه و تعهد در ارتقای تدریجی جمعی اعطا نمی‌شود.وی در پایان تاکید کرد: مسکن بزرگ‌ترین سرمایه خانواده‌ها است که امنیت حفظ و بهبود وضع آن سبب نگهداری کیان خانواده و افزایش بهره‌وری نیروی کار و همبستگی آن با جامعه می‌شود.