تفاوت سلیقه ایرانی‌ها و سوئدی‌ها

سلیقه ایرانیان به هنگام خرید خانه با سلیقه سوئدی‌ها تفاوت‌های فاحشی دارد. در حالی که سوئدی‌ها اهمیت ویژه‌ای به مفید بودن فضای خانه مسکونی خود می‌دهند، برای ایرانیان، زیبایی خانه و جلوه آن اهمیت بیشتری دارد. در واقع یک سوئدی، زیبایی و جلوه خانه را قربانی عملی بودن آن برای زندگی می‌کند، در حالی که یک ایرانی حاضر است جنبه‌های ظاهری خانه مسکونی خود را قربانی جلوه ظاهری و زیبایی آن کند. اگرچه طبیعتا نمی‌توان تئوری بالا را به همه ایرانیان و همه سوئدی‌ها تعمیم داد، اما در واقع کم نیستند مثلا بانوان ایرانی که به هنگام خرید خانه و تماشای خانه‌های سوئدی چنین ‌جملاتی را بر زبان می‌آورند: «مرده‌شور سلیقه این سوئدی‌ها را ببرد! خانه ۲۵۰متری فقط ۲۵‌متر سالن دارد و بقیه را مثل لانه، اتاق‌اتاق کرده‌اند!». دلیل آن هم این است که یک سوئدی به هنگام ساختن خانه در این فکر است که مثلا همه اعضای خانه هر‌کدام اتاق مخصوص به خود را داشته باشند و محاسبه می‌کند که خانواده هرگز نیازی به یک سالن پذیرایی بیشتر از ۲۰ یا ۳۰متری جهت پذیرایی از اعضای خودشان و یا دوستان و آشنایان خود نخواهد داشت‌، چنین سالن پذیرایی بزرگی هزینه گرم کردن خانه را افزایش خواهد داد. هزینه‌ای که می‌شود با آن کارهای بهتری کرد‌، مثلا عوض سالی دو بار سالی ۴ بار به همراه خانواده به مسافرت‌های لذت‌بخش رفت.

در حالی‌که خانواده ایرانی به فکر سالن پذیرایی حداقل ۴۰ و ۵۰ متری است که با قالی‌های نفیس ایرانی و لوسترهای عظیم‌الجثه کریستال می‌درخشد و می‌تواند سلاح موثری در «کور کردن چشم دشمنان» و یا مدرک خوبی جهت اثبات میزان موفقیت خانواده به هنگام دیدار دوستان و بستگانی باشد که از ایران و یا دیگر نقاط اروپا و آمریکا برای دیدار به سوئد مسافرت می‌کنند. مواردی از قبیل هزینه انرژی جهت گرم کردن خانه و از این قبیل به ندرت از اولویت‌های خانواده ایرانی به هنگام خرید خانه در سوئد است.

با اینکه سوئد یکی از ثروتمندترین کشورهای کره‌زمین به شمار می‌رود، اما با این وجود به ندرت می‌توان نمونه قصرها و کاخ‌هایی را که برای مثال در ایران یا دیگر کشورهای با سیستم غیردموکراتیک و یا حتی دموکراتیک اما دارای سیستم سرمایه‌داری کامل وجود دارد در این کشور مشاهده کرد. در عوض مشاهده فقر و فلاکت وحشت‌انگیزی که در بسیاری از نقاط ایران و حتی کشورهای سرمایه‌داری به اصطلاح دموکراتیک که بخش اعظم ثروت جامعه در آنها در دست قشر و گروه کوچکی وجود دارد در کشور پیشرفته‌ای مانند سوئد هرگز قابل مشاهده نیست. محاسبه شده است که چنانچه ثروت جهان به صورت مساوی در میان ساکنان آن تقسیم شود همه انسان‌های کره‌زمین خواهند توانست دارای زندگی لوکسی باشند که در آن حتی صاحب اتومبیل‌های گران‌قیمت از قبیل رولز رویس‌، فراری بوده‌، دارای خانه زمستانی‌، ویلای تابستانی و... باشند و از پیش‌رفته‌ترین امکانات درمانی و پزشکی نیز برخوردار شوند. البته اگر اقلیت کوچکی که بر روی ثروت‌های دنیا چنگ انداخته‌اند حاضر شوند از ثروت‌های هنگفت خود دست بکشند‌ و یا مجبور به دست کشیدن شوند.

برای اینکه بیش از این وارد مقولات نشویم برمی‌گردیم به خانواده‌های ثروتمند ایرانی در سوئد که هنگام خرید خانه از مدل خانه‌های سوئدی ناراضی‌اند و مایل نیستند که چندین میلیون کرون جهت خرید خانه‌ای بپردازند که چند‌صد متر زیر‌بنا دارد، اما سالن پذیرایی آن فقط ۲۵‌متر است... و اتاق مستخدمان هم ندارد!

بسیاری از این‌گونه خانواده‌های ایرانی در این فکر هستند که طبق سلیقه خود در سوئد خانه‌ای بسازند. کاری که در یک کشور خارجی چندان ساده هم نیست. یک پزشک متخصص ایرانی که در حال ساختن خانه ای غول پیکر و عظیم‌الجثه! در یکی از مناطق ثروتمند نشین استکهلم است ضمن تاکید به همکار استکهلمیان که اجازه نداریم نام وی را منتشر کنیم می‌گوید: «سر و کله زدن با عمله بنای ایرانی در ایران آدم را نصف عمر می‌کند. دیگر خودت حساب کن که سرو‌کله زدن با عمله بنای شکم سیر سوئدی که یک پا در سال و یک پا در ماه برمی‌دارد چقدر سخت است»!

منبع: وب‌سایت استکهلمیان