پنت‌هاوس 70 میلیون دلاری
گران‌ترین پنت‌ هاوس‌های تهران
الهام حمیدی: زمانی در گذشته‌های نه چندان دور «پنت هاوس‌ها» جذابیت و خواهان زیادی نداشتند. از این‌رو هیچ خریداری حاضر نمی‌شد برای خرید یک پنت هاوس مدتی منتظر بماند.

این در حالی است که «ژانت کلارینگ» یکی از مشاوران شرکت املاک «کلدول بنکر» در سان‌فرانسیسکو می‌گوید: «من اکنون یک مشتری دارم که مدت‌هاست منتظر خرید بهترین پنت هاوس سان‌فرانسیسکو است.» این مشتری مردی مجرد و بازنشسته است که به گفته خود او، به دنبال خرید آخرین خانه زندگی‌اش است و می‌خواهد این خانه بهترین خانه موجود باشد. بهترین خانه از دید این مشتری پول‌دار، یک پنت هاوس است.
سال‌ها پیش پنت هاوس‌ها به انباری‌ها یا اتاقک‌هایی گفته می‌شد که به سقف خانه‌ها اضافه شده و به دلیل اینکه با پله‌های زیاد از طبقات اصلی ساختمان جدا می‌شد، گاهی، برای محل اقامت خدمتکاران نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.
ولی از اواسط قرن 19، آپارتمان‌های ساخته شده در دنیا بلند و بلندتر شدند و امکان نصب آسانسور در همه آنها باعث شد که طبقات بالاتر با دید متفاوتی که داشتند، به ملک‌هایی گران تبدیل شوند. در سال‌های اخیر ماهیت طبقه آخر نیز تغییر کرده است. پنت هاوس‌ها اکنون به واحدهای مسکونی با سقف‌های بلند و شومینه‌های زیبا تبدیل شده‌اند که اغلب آنها با لوکس‌ترین وسایل، مبله می‌شوند. پشت‌بام این برج‌ها نیز فضای باز زیبایی را برای ساکنان پنت‌هاوس‌ها فراهم می‌کنند که چنین فضاهایی در شهرهای بزرگ اغلب به سختی یافت می‌شود. به گفته جاناتان بل نویسنده کتاب «زندگی در پنت هاوس‌ها» وقتی بالای یکی از این برج‌ها می‌روی احساس می‌کنی در دنیای دیگر و با چشم‌اندازی بی‌نظیر زندگی می‌کنیم.
دلیل دیگر محبوبیت پنت‌هاوس‌ها تعداد کم موارد فروش آنها است. اگر خریداری، یک واحد آپارتمان در یک مجتمع ۲۰۰ واحدی را از دست بدهد، به طور قطع می‌تواند واحد دیگری در طبقه‌ای دیگر تهیه کند ولی یک پنت هاوس با هیچ چیز دیگر جایگزین نمی‌شود، از این‌رو وقتی کسی یک پنت هاوس می‌خرد به آسانی آن را نمی‌فروشد.
در سان‌فرانسیسکو خریداران مسکن حاضر به پرداخت 10درصد بیش از قیمت آپارتمان‌های طبقات پایین‌تر فقط برای خرید پنت هاوس یک مجتمع با مبلمان و وسایل مشابه طبقات پایین هستند. در بعضی مواقع تفاوت قیمت پنت هاوس با طبقات پایین، به میلیون‌ها دلار می‌رسد.


پنت‌هاوس ۱۸ میلیون دلاری ساحل میامی، دومین پنت‌هاوس گران‌قیمت دنیا


در نیویورک پنت هاوس‌ها با طبقات پایین‌تر، تفاوت قیمتی معادل 30 الی 50درصد دارند. در مجموع تفاوت قیمت بین طبقات بالاتر و طبقات پایین‌تر منطقی به نظر می‌رسد ولی تفاوت قیمت زیاد بین طبقه آخر و طبقات زیر آن کمی غیر معقول است.
به تازگی در نیویورک مجتمع‌های بسیار شیک با چندین پنت هاوس ساخته شده‌اند. خیلی‌ها معتقدند وقتی هزینه ساخت یک مجتمع ۲۰ طبقه، معادل ۵۰ تا ۷۵میلیون دلار است، ساخت چندین پنت هاوس در طبقات بالای آن برای سازندگان مجتمع سود زیادی به همراه می‌آورد.
گران‌ترین پنت هاوس فروخته شده در سال 2006، پنت هاوسی سه طبقه در نیویورک بود که به قیمت 70 میلیون دلار فروخته شد.
این پنت هاوس سه طبقه نه‌تنها گران‌ترین پنت هاوس آمریکا بلکه گران‌ترین پنت هاوس دنیا به شمار می‌رود. این پنت هاوس ۱۳۰۰ مترمربعی در بالای هتل نوسازی شده «پیر» در نیویورک قرار دارد و دارای یک سالن بزرگ با سقف گچ‌بری شده با ارتفاع ۷ متر، پنج اتاق خواب مستر، هفت سرویس بهداشتی کامل، پنج شومینه، کف پوشیده شده از چوب بلوط، چهار تراس و دید ۳۶۰ درجه از تمام شهر است.
اما یک پنت‌هاوس 18میلیون دلاری هم در ساحل میامی قرار دارد که دومین پنت‌هاوس گران دنیا به شمار می‌رود. مساحت این خانه رویایی 600متر مربع است. این پنت‌هاوس، دارای 5 اتاق خواب، چهار سرویس بهداشتی و وسایل رفاهی است که حتی در رویای پولدار‌ها هم نمی‌گنجد. در دکوراسیون داخلی این پنت‌هاوس چوب آبنوس به کار برده شده که برش‌های این چوب در ژاپن انجام شده است. حمام‌های این پنت‌هاوس همه در کنار شیشه‌های قدی قرار دارند و ساکنان این پنت‌هاوس حتی لحظه‌ای از دیدن مناظر زیبا محروم نمی‌شوند. همه اتاق‌ها مجهز به سرویس صوتی و تصویری و تلویزیون پلاسما هستند.


پنت‌هاوس در تهران
عموما پنت‌هاوس‌‌ها در ایران با ویژگی‌های منحصر به فرد خود و عرضه کم آن در معاملات مشاوره املاک، از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند. برج‌‌های تهران در نقاط بالای شهر تهران هم پنت‌هاوس‌های زیبا و کلاسیکی را در فضای مناسب شمال‌شهر دارند.
سرمایه‌گذاران بخش مسکن در طبقات فوقانی برج‌های خود پنت‌هاوس‌های شیک و مجللی را می‌سازند که می‌تواند مناظری با چشم‌انداز کوه‌های شمال تهران داشته باشد. این روز‌ها سرمایه‌داران ایرانی بدشان نمی‌آید در محیطی با امکانات فوق‌العاده زندگی کنند و از‌این‌رو علاقه‌شان به پنت‌هاوس‌ بیشتر و بیشتر شده است. ما به این علاقه‌مندان توصیه می‌کنیم که در یک گالری مجازی عکس با 360درجه به صورت پانورا‌ما‌، پنت‌هاوس‌هایی را که دوست دارند در نماهایی زیبا و عکس‌هایی فوق‌العاده ببینند و انتخاب کنند.
این گالری مجازی عکس، با وسعت دید ۳۶۰درجه را می‌توانید در سایت‌های مشاوره املاک اینترنتی جست‌وجو کنید. همه مزایا و امکانات رویایی پنت‌هاوس‌ها را عنوان کردیم ولی عیب بزرگ این واحدهای آپارتمانی این است که شما گاهی اوقات نمی‌توانید آن را گرم یا سرد نگه دارید. در واقع اگر در ساخت این پنت‌هاوس‌ها نکات گرمایشی و سرمایشی رعایت نشده باشد با مشکلات فراوانی درگرم و یا سرد کردن پنت‌هاوس‌ها در بالایی‌‌ترین طبقه یک برج خواهید داشت. در مورد اجاره و رهن آپارتمان‌های میلیاردی نوک برج‌ها، این فرمول را به خاطر داشته باشید. معمولا قیمت رهن «پنت‌هاوس» یک پنجم قیمت فروش آن است. این را یادآوری کردیم تا اگر روزی روزگاری، خواستید پنت‌هاوسی اجاره کنید، مظنه قیمت‌ها دستتان باشد. در مورد قیمت‌ها هم که جدول ارائه شده گویای همه چیز است.