علی اکبر عرب مازار به اثر مثبت اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه اشاره کرد و گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه باعث سوق یافتن مالکان این واحدها به سمت اجاره آنها می‌شود که بدین طریق نیز عرضه واحدهای اجاره‌ای در سطح شهرها افزایش خواهد یافت. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان امور مالیاتی از اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه استقبال می‌کند، گفت: سازمان امور مالیاتی کشور وظایفی را براساس قانون انجام می‌دهد و بنابراین استقبال یا عدم استقبال آن بر این موضوع تاثیری ندارد.

علی اکبرعرب مازار با اشاره به این که این موضوع تنها در سطح نشریات مطرح شده و موضوعی نیست که سازمان به دنبال آن باشد، اظهار داشت: اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه نیاز به قانون دارد که باید در مجلس تصویب شود، اما تاکنون طرح یا لایحه‌ای در این خصوص در مجلس مطرح نشده است.

وی با تاکید بر این که این موضوع به فوریت قابل انجام نیست، افزود: بحث اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه به دلیل تعداد زیاد این‌گونه واحدها در سطح شهر و کاهش قیمت مسکن و تعادل بخشی به قیمت مسکن توسط برخی از رسانه‌ها مطرح شده است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشوربا بیان این که این امر سیاستی است که در گذشته در قانون مالیات‌ها گنجانده شده بود، اما در حال حاضر چنین قانونی وجود ندارد، تصریح کرد: بسیاری از کشورها برای تشویق افراد به اجاره دادن واحدهای خالی از سکنه‌ای که در اختیار دارند و برای تعادل بخشی به بازار مسکن، اخذ مالیات از این‌گونه واحدها را مد نظر قرار داده‌اند. وی با تاکید بر این که اگر چنین طرحی به تصویب برسد سازمان امور مالیاتی کشور آن را اجرا می‌کند، گفت: اگر چنین طرحی در مجلس مطرح شود به طور قطع با توجه به جوانب مختلف آن خواهد بود.

عرب مازار با بیان این که اجرای چنین طرحی در کشورهایی که آن را انجام داده‌اند، اثر مثبت داشته است، گفت: خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی به صورت یک سرمایه راکد، فعالیت‌های دلالی در بخش مسکن را رشد می‌دهد. این در حالی است که تقاضای زیادی در این بازار وجود دارد.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی خانه‌های اجاره‌ای اظهار داشت: باید بر روی خانه‌های خالی از سکنه برای اخذ مالیات فشار بیاوریم تا بدین طریق مالکان آنها به سمت اجاره واحد‌های خود پیش بروند که بدین طریق نیز عرضه واحدهای اجاره ای در سطح شهرها افزایش یافته و وضعیت بازار مسکن از تعادلی نسبی برخوردار خواهد شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه را نوعی سیاست اقتصادی دانست و افزود: اگر چنین طرحی به تصویب برسد سازمان امور مالیاتی کشور آن را اجرایی خواهد کرد.