زمانی که میزان تقاضا برای مسکن در یک شهر بیش از حد ظرفیت آن شهر باشد، مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده و با افزایش تقاضاها نیز به مرور زمان دارای قیمت کاذب می‌شود. بهزاد صدری، کارشناس مسکن، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شهر تهران بیش از حد جمعیت در خود جای داده است و از آن جایی که توان پذیرش ظرفیت بیشتری ندارد، قیمت مسکن بدون دلیل خاصی بالا می‌رود و وضعیت به گونه‌ای می‌شود که قیمت مسکن نسبت به چند ماه گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: زمانی که سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بخش‌های صنعت و کشاورزی نمی‌تواند به سود دلخواه خود برسد و یا بستر سرمایه‌گذاری در آن بخش‌ها مهیا نباشد، اقدام به انتقال سرمایه خود به بخش شهرسازی و مسکن می‌کند و باعث می‌شود تا مسکن بدون ضابطه و در حجم بالا البته پراکنده ساخته شود و دیگر مسوولان قادر به کنترل ساخت و ساز نباشند.

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: دولت با اعطای زمین به صورت رایگان به انبوه‌سازان به نظر می‌رسد نتواند در جهت کنترل افزایش قیمت‌ها اقدامی صورت دهد، چرا که دولت به اندازه کافی زمین در اختیار ندارد که بتواند با واگذاری آنها به انبوه‌سازان قیمت مسکن را کاهش دهد و تنها به صورت مقطعی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

صدری، جهش و توسعه در بخش‌های صنعت و کشاورزی را برای جلوگیری از هجوم سرمایه‌ها به بخش مسکن موثر دانست و گفت: باید در بخش‌های صنعت و کشاورزی سعی شود سرمایه بخش‌خصوصی دارای توجیه اقتصادی شود و به سود مناسبی برسد تا تمایلی برای انتقال سرمایه‌ها به بخش مسکن وجود نداشته باشد.