گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان- تایید مهندس ناظر در هر مرحله از ساخت‌وساز الزامی است. برای صدور پروانه پایان کار و در عین حال اطمینان از رعایت اصول ایمنی و سلامت ساخت به همین منظور تعیین مهندسان ناظر که آگاه به اصول اولیه و اساسی باشند موضوعی است که تبدیل به محل مناقشه بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری شده است چرا که از سویی اعضای سازمان نظام مهندسی به‌دلیل مرکزیت خود خواهان تعیین مهندسان ناظر هستند و از سویی دیگر شهرداری حق تعیین مهندس ناظر را به خود می‌دهد.سازمان نظام مهندسی معتقد است با وجود دستور هیات وزیران مبنی بر لزوم تعیین مهندس ناظر توسط سازمان نظام مهندسی، اما شرکت‌های حاشیه شهرداری اجازه این کار را به مهندسان ناظر نمی‌دهند از این رو برای اطلاع از نحوه تعامل شهرداری با سازمان نظام مهندسی با «حمزه شکیب » یکی از اعضای شورای شهر به گفت‌وگو پرداختیم که در پی می‌آید. از نظر شما کدام سازمان باید متولی تعیین مهندس ناظر باشد؟

برای تحول در کیفیت ساخت‌وساز و خروج از وضعیت نامطلوب فعلی کلیه دستگاه‌های دخیل در امر ساخت‌وساز باید شرح وظایف خود را در ارتباط با ساخت‌وساز درست انجام دهند و به این منظور ابزارهای لازم برای تحول مثبت ساخت‌وساز لازم است که از آن جمله می‌توان به بکارگیری مصالح استاندارد، طراحی مناسب در معماری و کنترل و نظارت بر ساخت اشاره کرد.از این‌رو تمام عوامل باید در کنار یکدیگر فراهم باشند تا کیفیت ساخت‌وساز ارتقا بیابد و این امر اتفاق نمی‌افتد مگر در صورت همکاری سازمان‌های مرتبط از جمله وزارت صنایع، شهرداری و...

بهترین گزینه برای تعیین مهندسان ناظر ساختمان، شهرداری است یا سازمان نظام مهندسی؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان از جمله سازمان‌هایی است که نیاز به ایجاد تحول دارد. در عین حال سازمان نظام مهندسی باید کنترل جدی را بر مهندسان داشته باشد در غیر این‌صورت بروز تخلف و صدور پروانه بدون نیاز بازدید در مراحل ساخت جریمه سنگینی را برای سازندگان ساختمان تعیین می‌کند در مقابل نیز گناه شهرداری کمتر از سازمان نظام مهندسی نیست چرا که شهرداری هم نظارت درستی بر مهندسان ناظر نمی‌کند.

به نظر شما مهم‌ترین عوامل بروز تخلف در ساخت‌وساز کدام سازمان است؟

مشکل گرانی، ساخت‌وساز نامطلوب، کیفیت پایین، عدم مقاومت به‌دلیل کم‌کاری یک سازمان نیست بلکه تمام سازمان‌های مرتبط درست عمل نمی‌کنند ازاین‌رو وزارت مسکن به عنوان متولی ساخت‌وساز باید سازوکار اصولی را در بین دستگاه‌های مرتبط حاکم کند در این میان سازمان نظام مهندسی هم مثل سایر سازمان‌ها وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد.