منطقه «جی» که نام خود را از بنای کهنسالی به نام قلعه‌جی گرفته است در سه منطقه 9 و 10 و 11 واقع شده و مابین خیابان قزوین، بریانک و کمیل قرار گرفته است.

اصلی‌ترین و شناخته‌‌شده‌ترین خیابان‌های منطقه یکی بلوار «سی‌متری‌جی» و دیگری «خیابان کمیل» یا «باباییان» سابق است.
البته وجود «پادگان جی» که متعلق به نیروی زمینی ارتش است در این منطقه باعث شهرت محدوده جی شده است.
منطقه جی به صورت امروزی حاصل ساخت و سازهای سه دهه اخیر است و در دوره‌ای پذیرای مهاجران به پایتخت بوده است.
در بعضی از مناطق خیابان شبیری و حاشیه خیابان جرجانی و تقاطع سی‌‌متری جی با خیابان قزوین تکثر واحدهای صنعتی نظیر: کارگاه‌های کوچک پلاستیک‌سازی، کارگاه‌های ساخت ارگ، مکانیکی‌ها و کارگاه‌های صافکاری و نقاشی، آهنگری‌ها و... موجب شده تا شکل ظاهری منطقه به شکل منطقه‌ای صنعتی تبدیل شود. اکثر صاحبان واحدهای مسکونی در این منطقه نیز صاحبان همین واحدهای صنعتی هستند که در نزدیکی محل کارخود سکونت دارند.
آلودگی صوتی در این منطقه شاید به بیشترین حد خود در پایتخت رسیده است، نزدیکی به فرودگاه مهرآباد از یک سو و تردد وسایل نقلیه سنگین از سه راه آذری به میدان آزادی از سوی دیگر بالاترین حجم آلودگی صوتی را در این منطقه به وجود آورده است آلودگی هوا نیز به فراخور جمعیت بالای این منطقه از حجم قابل توجهی برخوردار است.
ساخت‌وسازهای یک دهه اخیر در این منطقه، ساخت واحدهای مسکونی کوچک و جمعیت بالای ساکنان و به تبع آن نیاز به رفت و‌آمد و سفرهای درون‌شهری بار سنگین ترافیک را به این منطقه تحمیل کرده است. وجود فضای سبز عظیمی که در پادگان جی قرار گرفته است شاید اصلی‌ترین مرکز تعدیل این آلودگی هوا است که کمتر به آن توجه می‌شود.
بدیهی است این منطقه نیاز به فضاهای آموزشی و فرهنگی خاص به فراخور نیاز ساکنان آن دارد.
از مراکز اصلی که در خود منطقه جی یا حوالی آن واقع شده‌‌اند، می‌توان به «سینما جی» و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پارک رضوان «باباییان سابق» اشاره کرد.
دیگر مراکز عبارتند از: فرهنگسرای انقلاب و خانه هنر «استادمعین» که نیاز مردم منطقه را تا حدی به خدمات فرهنگی و آموزشی برطرف ساخته‌اند.
از مراکز ورزشی نیز می‌توان به مجموعه بزرگ ورزشی جیحون «زمین میلان سابق» اشاره کرد.
مراکز درمانی و بهداشتی نیز شامل چندین درمانگاه در حوالی منطقه و بیمارستان ۵۰۴ ارتش در خیابان هرمزان هستند.
از آنجا که اکثر ساکنان این منطقه از بازنشستگان نیروهای مسلح تشکیل شده‌اند، لذا وجود مرکز درمانی 504 ارتش نیز در این منطقه از امتیازات خاص آن به شمار می‌رود.