‌پرداخت ناموفق وام‌های ۳ و ۱۰‌میلیون تومانی یکی از دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه اخیر بوده است. عضو ‌هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود:‌ متاسفانه طرح جامع مسکن به دلیل عدم استفاده از نظرات تمامی دست اندرکاران صنعت ساخت‌و‌ساز،‌ در همان ابتدا و با اجرای پرداخت وام‌های سه و ۱۰‌میلیونی با شکست مواجه شد.

به گفته مجتبی بیگدلی، به‌رغم اینکه ۹۷‌درصد بازار مسکن در اختیار بخش‌خصوصی است اما در تهیه و تدوین طرح جامع مسکن که با استفاده ازنظرات ۱۷ گروه صورت گرفت، از نظرات بخش‌خصوصی استفاده نشد.

وی افزود:‌ دولت با اعلام پرداخت وام ۱۰‌میلیون تومانی موجب افزایش تقاضای مردم برای خرید مسکن و در نتیجه افزایش قیمت‌ها شد، به طوری که به‌رغم ثبت نام دو‌میلیون نفر مقرر شد که این وام تنها به چهار‌هزار نفر پرداخت شود. بیگدلی تصریح کرد:‌ این درحالی است که دولت می‌توانست با پرداخت وام به‌سازندگان و انبوه‌سازان مسکن علاوه بر جلوگیری از فروش این وام‌ها که هم‌اکنون با قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شود، تولید و در نتیجه عرضه مسکن را افزایش دهد.

وی افزود:‌ طی چند ماه اخیر قیمت انواع مصالح ساختمانی مانند آهن، ‌میلگرد، ‌سیمان و حتی تجهیزات برقی افزایش یافته که این امر قطعا در کاهش ساخت وسازها از سوی تولید‌کنندگان صنعت ساخت‌و‌ساز موثر خواهد بود.

بیگدلی خاطرنشان کرد درصورت عدم پیگیری مسوولان و متولیان صنعت ساخت‌و‌ساز برای حل مشکلات موجود در سال آینده قیمت مسکن افزایش بیشتری پیدا کند.