یکی از بازارهایی که جدیدا به روی بنگاه‌های معاملات املاک باز شده همانا اوراق حق تقدم مسکن است که به نظر می‌رسد تاکنون یعنی از ۱۶ شهریور‌ماه سال گذشته شش‌مرحله توزیع شده است‌. این اوراق که جنبه قانونی به نقل و انتقال امتیاز مسکن بخشیده در حقیقت روشی جدید برای ایجاد بازار سیاه و دلالی وام مسکن از سوی بانک مسکن بوده است. در این روش که از طریق شیوه سپرده سرمایه‌گذاری تسهیلات مسکن انجام می‌شود در حقیقت به بیشترین موجودی این اوراق تعلق می‌گیرد پس این روش نمی‌تواند کمکی به اقشار کم‌درآمد جامعه باشد. یعنی در این روش شانس استوار نیست لیکن مسابقه‌ای است که هر‌کس پول بیشتر داشته باشد از آن بهره‌مند شده و برنده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر‌اساس این طرح بانک مسکن و مصوبه شورای پول و اعتبار به ۴۰درصد از کسانی که از ۱۶ شهریور اقدام به افتتاح حساب سرمایه‌گذاری تسهیلات مسکن کرده‌اند، براساس بیشترین موجودی، وام خرید مسکن تعلق می‌گیرد.

با استفاده از روش جدید بانک مسکن از طریق شیوه سپرده‌ سرمایه‌گذاری تسهیلات مسکن عملا وارد بازار خرید و فروش وام مسکن می‌شود و جابه‌جایی وام مسکن را قانونمند می‌کند.

البته مسوولان رده بالای بانک مسکن معتقدند که این روش براساس شانس استوار نیست، لیکن مسابقه‌ای است که هر‌کس پول بیشتر داشته باشد در آن برنده می‌شود.

بنابراین گزارش، نقل‌و‌انتقال قانونی امتیاز مسکن ۵/۱‌میلیون تومان گران‌تر از خرید و فروش وام مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی انجام می‌شود.

حساب سپرده‌گذاری تسهیلات مسکن که از سال گذشته از سوی بانک مسکن اجرا شده به نوعی برای مقابله با مشکلات احتمالی از بابت نقل و انتقال وام مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی بود، اما دارندگان این حساب که از اوراق حق تقدم بهره‌مند می‌شود هر ‌یک‌میلیون تومان اوراق حق تقدم را ۲۵۰ تا ۳۱۰‌هزار تومان به فروش می‌رسانند.

برهمین اساس، اگر چنانچه فردی در بانک مسکن اقدام به افتتاح حساب سپرده‌گذاری تسهیلات مسکن کند می‌تواند از اوراق حق تقدم بهره‌مند شود. امتیاز این نقل و انتقال از سوی بانک مسکن قانونی بودن آن عنوان شده، اما به هر ‌حال قیمتی که در‌حال‌حاضر در بازار یعنی از سوی متقاضیان خرید این اوراق اعلام می‌شود ۵/۱‌میلیون تومان گران‌تر از قیمت این وام‌ها در بازار است.