شهرداری با داشته‌های خود توانایی نوسازی بافت فرسوده را ندارد و به مشارکت دولت نیاز دارد در حالی که با توجه به خلاءهای موجود، دولت مشارکت جدی ندارد. دکتر حمزه شکیب، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه شهرداری توان آن را ندارد که بدون نگاه اقتصادی و درآمدزایی به احیای بافت‌های فرسوده بپردازد، گفت: در بافت‌های فرسوده با یک حجم عظیم مواجه هستیم و حتما باید دولت در کنار شهرداری به این کار اهتمام ورزد و نقش دولت نسبت به شهرداری کلیدی‌تر است.

وی با اعتقاد بر اینکه بدون مشارکت دولت نمی‌توان به اهداف نوسازی رسید، افزود: برای اینکه بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم هم دولت و هم شهرداری باید بدون نگاه اقتصادی و منفعت طلبانه و فقط برای منافع اجتماعی در نوسازی بافت‌های فرسوده مشارکت داشته باشند.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه بدون همکاری سازمان ملی زمین و مسکن نمی‌توان کاری از پیش برد، گفت: شهرداری باید برای کسانی که خانه‌هایشان را تملک می‌کند جایی برای زندگی فراهم کند و این بدون کمک سازمان ملی زمین و مسکن امکان‌پذیر نیست.

وی در مورد اقدامات انجام شده در سازمان نوسازی شهر تهران اظهار داشت: طرح‌ها و نظرات زمانی می‌توانند عملی باشند که ابزار کار فراهم باشد در غیر این صورت طرح‌ها در حالت تئوری و نظری باقی می‌مانند، شهرداری باید با توجه به داشته‌های خود برنامه‌ریزی کند و از دولت در این زمینه کمک بگیرد.

شکیب، همچنین طرح‌های سازمان نوسازی در احیای حیات اجتماعی در بافت‌های فرسوده را خوب ارزیابی و تصریح کرد: نباید تنها کالبد فیزیکی بافت فرسوده احیا شود، ساختمان‌ها را نو می‌کنیم بدون اینکه به مسایل اجتماعی و اقتصادی آن محله توجه کنیم. برای هر بافت فرسوده متناسب با موقعیت مکانی و مسائل فرهنگی و اجتماعی باید طرح خاص خود را تهیه کرد.

عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، افزود: تمام این مسائل زمانی قابل تحقق است که اول دولت همکاری داشته باشد و در کنار آن سازمان نوسازی تیمی‌ متشکل از متخصصان شهرسازی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی داشته باشد تا طرح‌های نوسازی بافت اجتماعی منطقه را به هم نریزد.

وی همکاری دولت و شهرداری را در حل این مشکل بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر شهرداری و دولت در کنار هم قرار گیرند و با هم هماهنگ عمل کنند می‌توانند کارهای مفیدی انجام دهند و در صورتی که هماهنگ نباشند هیچ کاری پیش نمی‌رود.