در حالی که فعالان بازار ساخت‌و‌ساز افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار مسکن را در آینده نزدیک پیش‌بینی کرده‌اند، وزارت مسکن یکی از طرح‌های افزایش عرضه مسکن را با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن عملیاتی کرده است

براساس این طرح که ظاهرا در شهر‌های زیر ۱۵۰هزار نفر جمعیت اجرا خواهد شد، قرار است پس از آماده‌سازی زمین اجاری ۹۹ساله از سوی وزارت مسکن، این زمین‌ها همراه با وام ساخت به تعاونی‌های مسکن واگذار شود.

فعالان عرصه ساخت‌وساز اعتقاد دارند که افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در سال‌جاری ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا بوده است.

به گفته رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی، عدم گردش اطلاعات و راهنمایی صحیح سرمایه‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهرها نیز دلیل دیگری بر افزایش قیمت مسکن است، بنابراین دولت یا هر نهاد دیگری به هرحال باید اطلاعاتی به سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهرهای مورد نظر و اینکه چگونه بسازند تا هزینه‌های آنها کاهش یابد، بدهد.

بهاء‌الدین ادب افزود: دوره کنونی بخش مسکن در حال گذر از دوره رکود و ورود به دوره رونق است، پس در این دوره باید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. به گفته وی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و آهن‌آلات نیز طی چند ماه گذشته بر افزایش قیمت مسکن بسیار موثر بوده است. یک عضو دیگر انجمن شرکت‌های ساختمانی پیش‌بینی کرد که در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم در بازار مسکن، رشد ۸۰ تا ۹۰درصدی قیمت‌ها در این بازار را طی ۸ ماه آینده شاهد باشیم. در شهرهای زیر ۱۵۰هزار نفر

واگذاری زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله عملیاتی شد

وزارت مسکن و شهرسازی در راستای اجرای محورهای طرح جامع مسکن،‌ واگذاری زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله در شهرهای زیر ۱۵۰هزار نفر را عملیاتی کرد.

در راستای اجرای محورهای طرح جامع مسکن در قالب افزایش ساخت‌وساز در کشور،‌ هم‌اکنون وزارت مسکن و شهرسازی در حال اجرای اقدامات لازم برای آماده سازی زمین اجاره ای ۹۹ ساله در شهرهای زیر ۱۵۰هزار نفر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس این طرح، مقررشده است که سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی در قالب این طرح به متقاضیان واگذار شود.

همچنین وزارت مسکن و شهرسازی زمین‌های آماده سازی شده را در قالب اجاره ۹۹ ساله و با وام‌های پرداختی در اختیار تعاونی‌های مسکن در شهرهای از ۱۲‌هزار نفر تا ۱۵۰‌هزار نفر قرار می دهد.

در عین حال، وزارت مسکن و شهرسازی هم‌اکنون در حال پالایش و جمع‌آوری اطلاعات در مورد زمین‌های مناسب برای واگذاری در قالب این طرح در سراسر کشور است به طوری‌ که کارشناسان این وزارتخانه طی سفرهای استانی اقدام به شناسایی زمین‌های مناسب می‌کنند.

بنا به گفته مسوولان وزارت مسکن و شهرسازی و با توجه به زمان بر بودن مراحل آماده‌سازی زمین، تحویل زمین در قالب این طرح به تعاونی‌های مسکن حدود یک تا دو سال آینده خواهد بود.

با وجود عدم ابلاغ دستورالعمل طرح واگذاری زمین‌های آماده سازی شده با اجاره ۹۹ ساله در شهرهای زیر ۱۵۰‌هزار نفر اما اجرای این طرح نهایی و هم‌اکنون در وزارت مسکن و شهرسازی آغاز شده است.

البته چندی پیش وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و تعاون تفاهمنامه‌ای را برای اجرای این طرح به امضا ‌رساندند.