گروه مسکن- در صورت تسهیل شرایط، اجرای طرح جامع مسکن، بازار را متحول می‌کند. بهاءالدین ادب، رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان مطلب فوق افزود: وضعیت بازار مسکن همچنان با رکود تورمی روبه‌رو است.

رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با اشاره به نشانه‌های کم‌رنگ رونق معاملات بازار مسکن، اظهار داشت: رونق بازار مسکن برای مدت طولانی نبود و قطعیت ندارد.

ادب با اشاره به اینکه پرداخت وام‌های خرید خانه تاثیر روانی بر بازار دارد خاطرنشان کرد: پرداخت این‌گونه وام ها تاثیر قطعی و همیشگی بر بازار ندارد.

ادب در تشریح دلایل عدم تاثیرگذاری پرداخت وام مسکن بر قیمت‌ها و بازار خاطرنشان کرد: محدودیت پرداخت وام و عدم پاسخ به نیاز تمامی متقاضیان مهم‌ترین دلیل عدم تاثیرگذاری وام‌های مسکن بر قیمت‌ها در بازار مسکن است.

وی تصریح کرد: سقف میزان وام مسکن حجم محدودی از قیمت خانه را پوشش می‌دهد فقط در این میان افراد سودجو که با هدف سودآوری به بازار می‌آیند از پرداخت این وام‌ها منتفع می‌شوند.رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاثیرگذاری بنگاه‌داران بر نوسانات قیمت مسکن خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه نمی‌توان از تاثیرگذاری بنگاه‌های معاملات املاک بر قیمت خانه چشم‌پوشی کرد اما نباید به قطعیت، دلیل عمده افزایش قیمت‌ها را بنگاه‌داران اعلام کنیم.

وی با اشاره به دلایل مختلف تاثیرگذار بر قیمت مسکن اظهار داشت: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت مصالح ساختمانی طی روزهای اخیر از جمله قیمت فولاد و آهن مهم‌ترین دلایل نوسان قیمت‌ها است.رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری منسجم می‌توانیم میزان عرضه و تقاضا را متعادل کنیم.ادب با تاکید بر لزوم امنیت سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: تقویت امنیت سرمایه‌گذاری نیاز به سیاست‌گذاری کلان در اقتصاد دارد.به گفته وی، برای ماندگاری سرمایه فضای امنی باید برای سرمایه‌گذاری به وجود بیاید.رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با تاکید بر لزوم توجه جدی به انبوه‌سازان اظهار داشت: آنچه که تحت عنوان انبوه‌سازی در کشور ما وجود دارد یک شوخی بزرگ است. وی با بیان اینکه سازندگان آپارتمان‌های چند واحدی انبوه‌ساز نیستند، اظهار داشت: انبوه‌سازی به معنای ساخت مجتمع‌های مسکونی بالاتر از ۱۰۰واحد است.

ادب با تاکید بر لزوم حمایت دولت از انبوه‌سازان اظهار داشت: در صورت حمایت‌های دولت انبوه‌سازان می‌توانند با به‌کارگیری تکنولوژی روز توسعه‌یابند تا از مزایای انبوه‌سازی بهره‌مند شویم. رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با اشاره به لزوم ساخت بیش از یک‌میلیون واحد مسکونی در هر سال خاطرنشان کرد: دولت با حمایت از انبوه‌سازان می‌تواند به این هدف دست یابد.ادب با اشاره به تدوین طرح جامع مسکن تصریح کرد: هم‌اکنون شرایط مناسبی برای اجرای طرح جامع مسکن وجود ندارد.

وی افزود: در صورت بهبود شرایط، انبوه‌سازان واقعی می‌توانند در این عرصه فعال شوند.وی با اشاره به ساخت شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها اظهار داشت:‌ در صورت برنامه‌ریزی صحیح برای ساخت این شهرک‌ها و تجهیز شهرهای جدید قیمت‌ مسکن متعادل می‌شود.

ادب تصریح کرد: شهرهای جدید باید برای زندگی طراحی شوند نه اینکه به صورت خوابگاهی ساخته شوند.