گروه مسکن - پافشاری شهرداری بر حذف مبحث دوم آیین‌نامه شناسنامه فنی ساختمان، دلیل عمده اختلاف شهرداری با سازمان نظام مهندسی برای ارائه شناسنامه فنی ساختمان است. کامیار بیات‌ماکو، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به بهانه‌جویی شهرداری برای ارائه شناسنامه فنی ساختمان گفت: دلیل عمده شهرداری بر عدم ارائه شناسنامه فنی ساختمان حذف مبحث دوم مبنی‌بر لزوم نظارت مهندسان ناظر در تمام بخش‌های ساخت است.

وی افزود: این در حالی است که نظارت مهندسان ناظر در تمام بخش‌های ساخت برای ارائه شناسنامه فنی الزامی است.

عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه قانون فعلی لازم‌الاجرا است، خاطرنشان کرد: شهرداری اگر با اجرای این مبحث مخالف است باید مخالفت خود را صراحتا اعلام کند، نه اینکه با بهانه‌جویی و دلیل‌تراشی به حاشیه رفته و سازمان را عامل اجرایی نشدن آیین‌نامه اعلام کند.

بیات‌ماکو با اشاره به صحبت‌های روز گذشته شیروان‌بیگی، مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران مبنی‌بر مخالفت سازمان نظام مهندسی با ارائه شناسنامه فنی ساختمان گفت: صحبت‌هایی که ایشان کرده‌اند، در حوزه اختیاراتشان نیست.

وی افزود: گفته‌های شیروان‌بیگی در حوزه کشوری است در حالی که حوزه اختیارات وی در محدوده استانی است. عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه سازمان مخالفتی با ارائه شناسنامه فنی ساختمان ندارد، خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران شهرداری اطلاعات و گزارش‌های نادرستی به آقای قالیباف دادند و پروژه متوقف شد.

بیات ماکو اظهار داشت: کسانی که در روند ابلاغیه دست داشته‌اند مخالفان اصلی ارائه شناسنامه فنی ساختمان هستند و در این زمینه سازمان نقشی ندارد.وی افزود: صحبت‌هایی که شیروان‌بیگی در جریان مصاحبه‌اش بیان کرده عقاید شهرداری و وزارت مسکن است. عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: طبق قانون ساختمان، سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر باید در تهیه شناسنامه نقش داشته باشند. بیات ماکو خاطرنشان کرد: با توجه به تدوین قانون، شهرداری نباید مخالفت خودش را در لوای قانون اعلام کند.

وی اظهار داشت: آقای شیروان‌بیگی و همکاران ایشان نمی‌توانند از قانون پیشی بگیرند. عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به بخشی از گفته‌های مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات معاونت شهرسازی و معماری مبنی‌‌بر اینکه ناظران باید بازرس باشند، اظهار داشت: با توجه به چنین اظهارنظری معلوم می‌شود که ایشان تفاوت بین ناظر و بازرس را نمی‌دانستند. وی گفت: اگر از نظر ایشان بازرس و ناظر تفاوتی ندارند حاضرم در مناظره‌ای تفاوت این دو را برایشان شرح بدهم.بیات‌ماکو تصریح کرد: بازرسی نظارت بر ساخت و اجرا نمی تواند همزمان و توسط یک سازمان صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر دلیل اصلی اختلاف‌نظر بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: با وجود الزام نظارت مهندسان ناظر در تمام بخش‌های ساخت اما شهرداری با این قانون مخالفت کرده و با بهانه‌جویی‌های مختلف از ارائه شناسنامه فنی ممانعت به عمل می‌آورد.

همچنین حسن فرید اعلم، معاون سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به نوسانات ارائه شناسنامه فنی ساختمان خاطرنشان کرد: تا یک سال آینده هم این شناسنامه ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به تصویب سازمان برای ارائه شناسنامه فنی ساختمان طی یکسال اخیر به خبرنگار ما گفت: سازمان نظام مهندسی برای تدوین و ارائه شناسنامه فنی پیشقدم بود. معاون سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه ارائه شناسنامه فنی ساختمان برای شهرداری سخت است، گفت: چاپ یک نمونه از شناسنامه فنی در مجله دلیل موافقت سازمان است. فرید اعلم با اشاره به بی‌نظمی ساخت و سازها در تهران اظهار داشت: با ارائه و تدوین شناسنامه فنی ساختمان همگونی در ساخت و ساز به وجود آمده و از نظر بنا، معماری و سازه ساخت و ساز کنترل می‌شود.

به گفته وی از نظر نظام مهندسی مشکلی برای ارائه شناسنامه فنی وجود ندارد و مشکل در سایر نهادها است.