دست‌اندرکاران مسکن پای تریبون مجلس

گروه مسکن - افزایش بی‌ضابطه و کم سابقه قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین چالش های مجلس شده به طوری که اعضای کمیسیون عمران، دست‌اندرکاران مسکن را برای پاسخگویی به این کمیسیون دعوت کردند. ولی آذروش، عضو کمیسیون عمران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن تایید خبر فوق گفت: بحث مسکن چالش بزرگی است که فقط به یک وزارتخانه مربوط نیست، بلکه به عوامل متعدد و متنوعی بستگی دارد.

آذروش با بیان اینکه مسکن یک کالای مورد نیاز و اساسی است، گفت: مسائل اقتصادی از جمله اقتصاد خانواده و توان مالی این بخش در بخش مسکن تاثیرگذار است.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اهداف قانون برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: بر این اساس، دولت باید زمین را با قیمت مناسب در اختیار انبوه‌سازان قرار دهد.

وی افزود: قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آهن در قیمت مسکن تاثیرگذار است.آذروش تصریح کرد: حجم پرداخت تسهیلات بانکی در زمینه ساخت و ساز بر قیمت مسکن تاثیرگذار است.وی با اشاره به تاکید قانون برنامه چهارم بر حل مشکل مسکن خاطرنشان کرد: دولت با توجه به برنامه چهارم توسعه باید طرح جامع مسکن و برنامه هدفمندی را برای حل مشکل مسکن و تعادلی کردن قیمت ارائه دهد.عضو کمیسیون عمران با اشاره به افزایش قیمت مسکن افزود: با توجه به این امر تنها یک وزارتخانه نمی‌‌تواند پاسخگو باشد، بلکه مجموعه سیستم دولت از جمله وزارت صنایع در ارتباط با امور تولیدی، وزارت بازرگانی در بحث نظارت، گمرکات وزارت اقتصاد و سیستم‌ بانکی باید هدفمند عمل کنند.

همچنین حسن زمانی، رییس کمیته مسکن و شهرسازی مجلس با اشاره به گرانی‌های اخیر مسکن گفت: ظرف یک ماه آینده کمیته مسکن و شهرسازی مجلس از دست‌اندرکاران دعوت کرده تا پاسخگوی افزایش قیمت‌های اخیر مسکن باشند. وی با بیان این مطلب، مهم‌ترین دلیل به‌وجود آمدن گرانی در بازار مسکن را وجود نقدینگی سرگردان در کشور دانست و گفت: متاسفانه نقدینگی سرگردان مدتی است که به سمت بازار مسکن آمده است و این بازار را با مشکل مواجه ساخته و خواهد ساخت. وی با یادآوری وجود ۱۰۰هزار واحد مسکونی خالی در تهران، تصریح کرد: با وجود واحدهای مسکونی خالی بنا به دلائلی در مدت زمان کوتاهی ملک، بین ۱۰ تا ۲۰درصد رشد کرده است. وی تسهیلات را از دیگر عوامل گرانی اخیر مسکن خواند و گفت: بحث تسهیلاتی که اعلام شد ولی متاسفانه به آن عمل نشد، توقعی را در جامعه ایجاد کرد و همین امر موجب به وجود آمدن گرانی شد.

وی با اشاره به این موضوع که طرح جامع مسکن در کمیته مسکن و شهرسازی و کمیسیون عمران در دست بررسی و نقادی است، اظهار امیدواری کرد: تهیه و سپس اجرایی شدن این طرح می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکل در بخش مسکن اعم از تخلفات و گرانی‌ها جلوگیری کند. زمانی اظهار داشت: طرح جامع مسکن می‌تواند پاسخگوی معضلات و مشکلات بخش مسکن باشد.