گروه مسکن - سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر منع تنظیم مبایعه‌نامه توسط بنگاه‌های املاک را تکذیب کرد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جلوگیری از نوشتن مبایعه‌نامه در بنگاه‌های مسکن را در دستور کار خود ندانست.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در واکنش به تناقض‌گویی‌های سازمان ثبت نسبت به تنظیم مبایعه‌نامه در بنگاه‌های مسکن گفت: صدور دستورات بی‌مورد و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای، اقتصاد را لکه‌دار می‌کند.

مرتضی قلی‌خسروی با تاکید بر لزوم اعتماد‌سازی اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نباید سلیقه‌ای باشد.

خسروی تصریح کرد: بنگاه‌های املاک زیر نظر هیات عالی وزارت بازرگانی و مجمع امور صنفی فعالیت می‌کنند و اگر قرار بر تصمیم‌گیری‌ باشد باید توسط آنها صورت بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰هزار نفر در بنگاه‌های معاملات املاک خاطر نشان کرد:‌برای جلوگیری از تخلفات نباید صورت مساله را پاک کنیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: در تمام دنیا مشاوران املاک به همین شکل فعالیت می‌کنند و منعی برای فعالیت‌شان وجود ندارد.

به گفته وی، مردم باید برای خرید و فروش خانه از بنگاه‌ها و مشاوران املاک مشاوره بگیرند و ارائه اطلاعات هم در این زمینه توسط بنگاه‌ها صورت می‌گیرد.

خسروی در پاسخ به سوالی مبنی بر درجه‌بندی مشاوران املاک برای تنظیم مبایعه‌نامه اظهار داشت: پیش از این درجه‌بندی مشاوران املاک را در دفترخانه‌ها تجربه کرده بودیم که نتیجه نداده است.

وی با بیان این که اتخاذ چنین سیاست‌هایی راهکار درستی به نظر نمی‌رسد،‌ خاطرنشان کرد: باید با زمان حرکت کنیم. رییس اتحادیه مشاوران املاک، گفت: مجلس باید قانون دلالان را تدوین کند. چرا که توانایی چنین کاری در مجلس وجود دارد.

چندی پیش رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، خبر از ممنوعیت تنظیم مبایعه‌نامه توسط بنگاه‌های املاک داده بود که روز گذشته آن را تکذیب کرد.

در جوابیه این سازمان آمده است: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سال گذشته تاکنون با همکاری وزارت بازرگانی در حال اجرای طرحی به نام طرح ساماندهی مشاوران املاک و خودرو است که براساس آن فرم‌های یکسانی برای نظم بخشیدن به معاملات مردم در اختیار بنگاه‌ها قرار گرفته است که این امر نشان‌دهنده کذب بودن گزارش مزبور است.