قیمت خرید و فروش امتیاز وام مسکن بعد از تمدید مجدد پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی، یک میلیون تومان کاهش یافت. در همین حال، بانک مسکن برای استقبال هرچه بهتر از حساب سپرده‌گذاری تسهیلات مسکن و اوراق حق‌تقدم (نقل و انتقال امتیاز مسکن) بررسی خرید و فروش این اوراق را در بورس در دستور کار خود قرار داده است. کاهش یک‌میلیون تومانی خرید و فروش امتیاز وام مسکن

گروه مسکن - قیمت خرید و فروش امتیاز وام مسکن بعد از تمدید مجدد پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی یک میلیون تومان کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ما، افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن طی چند ماه اخیر یکی از دلایل کاهش قیمت خرید و فروش امتیاز وام مسکن است.

در همین خصوص خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تایید خبر کاهش یک‌میلیون تومانی قیمت امتیاز وام مسکن اظهار داشت: وقفه‌ای که در پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی روی داد، مهم‌ترین دلیل کاهش یک‌میلیون تومانی قیمت وام‌های مسکن است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه خرید و فروش امتیاز وام درست به نظر نمی‌رسد خاطرنشان کرد: بانک مسکن باید تسهیلاتی را فراهم کند که وام به افرادی پرداخت شود که قصد خرید خانه را دارند چرا که در غیر این صورت بازار دلالی تقویت می‌شود.

خسروی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل کاهش خرید و فروش امتیاز وام مسکن گفت: تمدید پرداخت وام مسکن مهم‌ترین دلیل کاهش امتیاز وام است.

وی اظهار داشت: سیستم پرداخت وام مسکن باید به صورتی باشد که سرمایه‌داران برای افزایش سرمایه خود نتوانند اقدام به خرید و فروش وام کنند، چرا که این امر موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود.رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: اشکال اساسی خرید و فروش این وام عدم انتقال مالکیت به خریدار وام است به صورتی که فروشنده تنها امتیاز را واگذار می‌کند و خانه به نام کسی می‌شود که وام را منتقل کرده است.وی با اشاره به اینکه بانک‌ها اصلی‌ترین مقصر بروز این تعاملات در بازار هستند، گفت: بانک‌ها باید سیاستی را اتخاذ کنند که وام به متقاضیان خرید مسکن اختصاص یابد و امکان خرید و فروش وام به این صورت محدود می‌شود.

این گزارش حاکی است، خرید و فروش وام مسکن که سال‌ها است از سوی بنگاه‌های معاملات ملکی به‌رغم تمام هشدارهای صورت گرفته از سوی بانک مسکن و حتی دفاتر اسناد رسمی همچنان به قوت خود باقی است، به دلیل افزایش قیمت مسکن و کاهش تقاضا به طور قابل‌توجهی قیمت خود را طی چند هفته گذشته کاهش یافته می‌بیند. بنابراین گزارش، قیمت خرید و فروش ۱۸‌میلیون تومانی وام ‌مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی با هزینه دفاتر اسناد رسمی و بنگاه معاملات ملکی ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان است. در حالی که قیمت این وام سه ماه پیش یعنی در زمان اوج تقاضا چهار‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان بوده است. به عقیده بنگاه‌داران مسکن، کاهش قیمت خرید و فروش وام مسکن به دلیل افزایش بیش از حد قیمت مسکن بوده است چرا که دیگر حتی در جنوبی‌ترین نقطه‌شهر تهران نیز نمی‌توان با ۱۸‌میلیون تومان وام خانه‌ای خریداری کرد. وثوقی یکی از فعالان در خرید و فروش وام‌‌‌مسکن گفت: متقاضی خرید وام مسکن، زمانی که تقاضای خرید یک وام ۱۸‌میلیون تومانی از بنگاه معاملات ملکی می‌کند با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شود که تنها ۱۴‌میلیون تومان این وام به او تعلق می‌گیرد، چرا که باید حداقل ۴‌میلیون تومان برای خرید این وام هزینه کند. پس برای خرید یک واحد آپارتمان ۴۰‌متری که حداقل باید ۳۰‌میلیون تومان پرداخت کند و متوجه می‌شود که توانایی خرید وام و آپارتمان را ندارد. به گفته وی، سخت‌گیری بانک مسکن برای پرداخت وام نیز دلیل دیگری بر کاهش قیمت و حتی تقاضا برای معامله امتیاز وام مسکن شده است. چرا که بانک مسکن در‌حال‌حاضر برای گواهی درآمد، ضامن درجه یک و ضامن معتبر برای پرداخت وام، سخت‌گیری‌های بیشتری می‌کند. بر اساس این گزارش، قیمت خرید و فروش وام ۱۲‌میلیون تومانی مسکن نیز با هزینه دفاتر اسناد رسمی و بنگاه ۳‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان است.