گروه مسکن- افزایش اجاره‌بها افزایش قیمت مسکن را به دنبال می‌آورد. سید محسن مقدس‌زاده، کارشناس مسکن و عضو هیات‌رییسه سندیکای شرکت‌های ساختمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما،‌ با بیان مطلب فوق گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی از مهم‌ترین عوامل افزایش اجاره‌بهای مسکن است.

عضو هیات‌رییسه سندیکای شرکت‌های ساختمانی با اشاره به تاثیر مستقیم افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه تمام شده ساخت با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مالک مجبور به افزایش اجاره‌بها است.

مقدس‌زاده با اشاره به رکود بازار مسکن خاطرنشان کرد: کاهش عرضه به دلیل رکود ساخت‌وساز موجب بی‌جواب ماندن حجم تقاضا و در نهایت افزایش اجاره‌بها می‌شود.کارشناس مسکن تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و افزایش اجاره‌بها باید تسهیلاتی را در اختیار انبوه‌سازها و سازنده‌ها قرار دهد تا علاوه بر افزایش عرضه، قیمت‌ها نیز در شرایط تعادلی قرار گیرند.

عضو هیات‌رییسه سندیکای شرکت‌های ساختمانی خاطرنشان کرد: زمانی که عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد بازار به سمت رقابتی شدن حرکت می‌کند و قیمت‌ها به قیمت‌های واقعی نزدیک می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر نظارت دولت بر قیمت‌ها و بازار اظهار داشت: عموما در هر بخشی که دولت به طور مستقیم وارد می‌شود نه تنها بازار تعادلی نمی‌شود، بلکه قیمت‌ها بیش از قبل افزایش می‌یابد.عضو هیات‌رییسه سندیکای شرکت‌های ساختمانی افزود: به عنوان نمونه زمانی که دولت در خصوص بازار آهن تصمیم‌گیری می‌کرد، نه تنها قیمت آهن تعادلی نشد، بلکه بیش از گذشته افزایش یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دلیل افزایش اجاره‌بهای ساختمان‌های قدیمی اظهار داشت: با توجه به اینکه در تمام بخش‌ها قیمت‌ها افزایش می‌یابد، افزایش اجاره‌بهای خانه‌های قدیمی‌ساز نیز اجتناب‌ناپذیر است.مقدس‌زاده در خصوص تاثیرگذاری پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی بر اجاره‌بها خاطرنشان کرد: دولت شعار پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی را داد در حالی که میزان پرداخت وام و تعداد دریافت‌کنندگان این تسهیلات بسیار کم بود.

کارشناس مسکن با اشاره به اینکه میزان پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی جوابگوی متقاضیان نیست، اظهار داشت: همین امر منجر به افزایش قیمت مسکن در نتیجه افزایش اجاره‌بها شد.

عضو هیات‌رییسه سندیکای شرکت‌های ساختمانی افزود: دولت باید به جای اینکه وام‌های ۱۸میلیونی را در اختیار اشخاص قرار دهد در اختیار انبوه‌سازان قرار داده تا حجم ساخت‌وساز‌ها همانند گذشته افزایش یابد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری تمام پارامتر‌ها بر قیمت مسکن اظهار داشت: با توجه به این امر افزایش اجاره‌بها بر روی بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.