گروه مسکن- بزرگ‌ترین تونل کشور به طول ۲هزار و ۶۵متر در مسیر اهرم- فراشبند امروز با حضور وزیر راه به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش دنیای‌اقتصاد اسکندر سعیدی‌کیا، مدیرعامل سازمان توسعه راه‌های ایران در جمع خبرنگاران با بیان مطلب فوق افزود: پروژه اهرم- فراشبند بعد از ۲۹سال از آغاز پروژه امروز توسط سازمان توسعه راه‌های کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان توسعه راه‌های ایران با اشاره به اینکه از سال ۵۶ زمان آغاز پروژه تا سال ۷۵ این پروژه ۱۴بار به مناقصه گذاشته شده، اظهار داشت: در فاصله سال‌های ۷۵ تا ۸۴ مرحله اولیه طرح شامل خاک‌برداری انجام شد. سعیدی‌کیا گفت: بعد از سال ۸۴ پروژه با وجودی که پیش‌بینی می‌شد ۲سال به طول بیانجامد یکساله به پایان رسید. وی با اشاره به اینکه کمبود امکانات، نبود نیروی کار و مشکلات آب‌وهوایی از جمله موانع موجود بر سر راه اجرای پروژه بود، افزود: با توجه به این مشکلات هیچ پیمانکاری حاضر به پذیرفتن پروژه نشد اما سازمان توسعه راه‌های ایران این پروژه را در کوتاه‌مدت به پایان رساند. مدیرعامل سازمان توسعه راه‌های کشور خاطرنشان کرد: پروژه تونل و راه اهرم- فراشبند به طول ۱۰کیلومتر قسمتی از محور اتصالی بین بندر بوشهر و نواحی جنوبی استان فارس قرار دارد.سعیدی‌کیا درخصوص ضرورت‌های اجرای پروژه گفت:‌ با احداث راه اهرم- فراشبند و احداث تونل‌ها این مسیر از حوزه آبگیر جدا شده و در سطح بالاتری از جاده قرار گرفته و در نتیجه خطرات جانی که مردم منطقه را تهدید می‌کرد به طور کلی مرتفع شده است.

مدیرعامل سازمان توسعه راه‌های کشور اظهار داشت: تونلی که در این مسیر احداث شده بزرگ‌ترین تونل کشور با طول ۲۰۶۵متر است. سعیدی‌کیا افزود: راه اهرم- فراشبند با عرض ۳۰/۷متر و ۲ تا شانه خاکی هر کدام با عرض ۲/۸۵سانتیمتر ساخته شده و عرض تونل ۱۱متر است.مدیرعامل سازمان توسعه راه‌های کشور با اشاره به اینکه تونل با استانداردهای راه اصلی ساخته شده، خاطرنشان کرد: تاج این تونل برخلاف سایر تونل‌ها دایره‌ای شکل است و دیواره‌های کناری به صورت قائم ساخته شده است. وی با بیان اینکه هزینه اولیه اجرایی پروژه ۳میلیارد و ۵۵میلیون تومان است، اظهار داشت: با توجه به تغییرات نرخ مصالح ساختمانی احتمال تغییرات میزان مبلغ اولیه قرار داد وجود دارد. مدیرعامل سازمان توسعه راه‌های کشور با اشاره به اینکه قرارداد اصلی از ۳۰سال پیش شروع شد، خاطرنشان کرد: مبلغ کل قرارداد ۳۱میلیارد و ۲۶۷میلیون و ۴۸۷هزار و ۲۴۰ریال است.سعیدی‌کیا اظهار داشت: برای اجرای این پروژه ۲ قرارداد بسته شد که قرارداد اول در فاصله سال‌های ۷۵ تا ۸۴ اجرا و قرارداد دوم از ۸۴ توسط سازمان توسعه راه‌های کشور برای لایتنینگ اجرا و با همکاری وزارت راه یک ساله به پایان رسید. وی با اشاره به اینکه از نظر اجرایی با مشکل مواجه نیستیم، خاطرنشان کرد: در صورتی که پروژه تامین مالی نمی‌شد ساخت راه اهرم- فراشبند بیش از این به طول می‌کشید.مدیرعامل سازمان توسعه راه‌های کشور افزود: تونل اهرم -فراشبند با طول ۲هزار و ۶۵متر و تونل آزادی در استان ایلام از بزرگ‌ترین تونل‌های ایران هستند که توسط سازمان توسعه راه‌های کشور ساخته شده است.