با وجود امتناع طرف چینی به منظور مذاکره در مورد نحوه شرایط همکاری در ساخت آزادراه تهران-شمال یک عضو کمیسیون عمران خبر از شروع فعالیت چینی‌ها در آزادراه داد. محمد منتظری مجری طرح توسعه آزادراه‌ها با اشاره به اینکه طرف چینی تاکنون چندین بار از مذاکره با مقامات ایرانی امتناع کرده، گفت: طرف چینی هر بار دعوت مقامات ایرانی برای مذاکره را با بهانه‌های واهی رد کرده است.

مجری طرح‌های توسعه آزادراه‌ها با مهم توصیف کردن همسویی نظرات ریاست‌جمهوری، وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد آزادراه تهران - شمال در این برهه از زمان، به اولتیماتوم ایران به طرف چینی در جلسات گذشته اشاره و تصریح کرد: با شرایط به وجود آمده نباید به هیچ‌وجه فرصت را از دست داد. دعوت چینی‌ها به تهران نیز در همین راستا و به منظور تعیین تکلیف آنها در مورد این آزادراه بوده است.

منتظری تاکید کرد: در صورت ادامه بی‌میلی چینی‌ها برای ادامه پروژه، قطعا همکاری با آنها خاتمه خواهد یافت.

مجری طرح‌های توسعه آزادراه‌ها افزود: نشست بعدی با حضور طرف چینی، به منظور تعیین تکلیف آنها در مورد آزادراه تهران - شمال برگزار می‌شود.

محمد منتظری اظهار داشت: با توجه به رفع مشکلات قطعه چهار آزادراه و تسهیل مساله تملک اراضی به واسطه فروش اوراق مشارکت تا پایان آبان‌ماه، طبیعی است که مشکلات دیگر این آزادراه در تمام قطعه‌ها از جمله قطعه یک نیز باید هر چه زودتر برطرف شود.

وی افزود: طرف چینی تاکنون چندین بار توسط مقامات ایرانی به منظور مذاکره در مورد نحوه و شرایط همکاری در ساخت آزادراه تهران - شمال دعوت شده است ولی هر بار با بهانه‌های واهی از ادامه کار امتناع کرده است. این در حالی است که حسن زمانی یک عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار امیدواری کرد که چینی‌ها با اعتباری که دولت و بنیاد مستضعفان به پروژه اختصاص داد، تا پایان سال پروژه پیشرفت داشته باشد.

وی افزود: اگر روند حمایتی که الان از پروژه آزادراه تهران - شمال می‌شود، ادامه یابد، پیش‌بینی می‌کنم این پروژه تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.