گروه مسکن- قرارگیری ۹۷درصد کشور روی خط زلزله، ساماندهی وضعیت ساخت‌وساز را ضروری کرده است. امیررضا واعظ آشتیانی، خزانه‌دار شورای‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به مطلب فوق گفت: نما‌های شیشه‌ای ساختمان‌ها باید به گونه‌ای ساماندهی شود که از مقاومت لازم برخوردار شود.

وی با اشاره به الزامی شدن استفاده از مصالح مناسب در نمای ساختمان که هفته گذشته به تصویب شورای شهر رسید، گفت: از این پس شهرداری مکلف است به استناد این دستورالعمل مجوز‌های لازم را برای استفاده از مصالح مناسب در نما صادر کند.وی در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی چنین دستور‌العملی چیست، تصریح کرد: اگر ابزار‌های اجرایی به خوبی از عهده قوانین و مقررات شهری بر نیایند، این قانون هم کنار باقی قوانین که به فراموشی سپرده شده، اجرا نخواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه عوامل شهرداری، وزارت مسکن وشهر سازی باید بتوانند قوی عمل کنند.

آشتیانی همچنین با اشاره به اینکه بهتر است این‌گونه قوانین به قوانین ملی تبدیل شوند، گفت: در صورتی که این شرایط ایجاد شود، ضمانت اجرایی آن محکم‌تر خواهد شد.وی در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از نمادهای شیشه‌ای برای ساختمان‌های مسکونی ممنوع بوده است، اضافه کرد: متاسفانه در طول هفت سال گذشته شاهد رشد ساختمان‌ها با نمای شیشه‌ای بودیم به طوری‌که ساختمان‌های مسکونی بسیاری هم با این نما ساخته شد.

وی افزود: استفاده از نمای شیشه‌ای در ساختمان‌های مسکونی نه امنیت فرهنگی و مالی و جانی دارد و نه در صرفه‌جویی انرژی موثر است. خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: ساختمان‌های اداری نیز اگر بخواهند از نمای شیشه‌ای استفاده کنند، باید قوانین موجود را رعایت کند.وی تصریح کرد: بنابراین قانون، تولیدکنندگان شیشه که شیشه‌های نمای ساختمان را نیز تولید می‌کنند باید از استانداردهای خاص پیروی کنند.شورای شهر تهران در راستای مصرف بهینه سوخت در ساختمان‌ها، لایحه استفاده از مصالح مناسب در نمای ساختمان‌ها را تصویب کرد. یکی دیگراز موارد این لایحه نیز قرار است این هفته بررسی شود.