پیامدهای رونق مسکن در بورس
دنیای اقتصاد - به تحلیل رییس اتحادیه مشاوران املاک، بازار مسکن از ماه آینده رونق خود را بازخواهد یافت. چندی پیش بانک مرکزی نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که بخش مسکن از اول سال ۸۵ رونق یابد و وزیر مسکن نیز این پیش‌بینی را تایید کرده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران:
بازار مسکن از ماه آینده رونق می‌یابد
گروه مسکن - رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: بازار مسکن از ماه آینده رونق نسبی خود را باز خواهد یافت.
مصطفی قلی خسروی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما افزود: همیشه در مهر ماه و ماه رمضان بازار مسکن با رکود مواجه می‌شود.
این در حالی است که امسال این دوره با یکدیگر تداخل داشته و بازار را با رکود بیشتری همراه کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد از آبان‌ماه شاهد روند مطلوب‌تری در بازار مسکن باشیم.
خسروی با اشاره به اینکه قیمت ملک هرگز کاهش نمی‌یابد، تصریح کرد: باید عرضه و تقاضای مسکن را مناسب کنیم. وی گفت: ساخت و ساز‌هایی که اکنون صورت می‌گیرد در مکان‌هایی نیست که مردم بر آن نیاز دارند. به طور مثال ساخت واحدهای مسکونی در برخی شهرهای اطراف تهران نیاز داخلی تهران را تامین نمی‌کند.
وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن گفت: عرضه و تقاضا بهترین کنترل‌کننده قیمت مسکن است و باید با تمهیداتی به تعادل برسد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک، همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، از اینکه عده‌ای با ایجاد جنجال غیر مسوولانه در پی شایعه پراکنی برای دامن زدن به افزایش قیمت‌های مسکن هستند، انتقاد کرد و افزود: بازار مسکن این گونه نیست که بگوییم در حال حاضر از روند خوبی برخوردار است ولی قطعا شرایط در نیمه دوم سال مطلوب‌تر از نیمه اول سال خواهد بود. خسروی تاثیر وام‌های مسکن در بازار مسکن را چندان مطلوب ندانست و تصریح کرد: با وجود افزایش وام‌های مسکن هنوز هم بازار آن از رکود خارج نشده چراکه وام 18میلیونی برای شهرهای بزرگ بی‌تاثیر بوده است. به گفته وی، وام‌های پرداختی برای مسکن حداقل باید 70 تا 80‌درصد هزینه مسکن را پوشش دهند تا توانایی خرید ملک در شهرهای بزرگ ایجاد شود البته این شرایط برای خریداران در شهرهای کوچک فراهم شده است ولی برای شهرهایی مثل تهران باید راهکار دیگری اندیشیده شود. وی گفت: اختصاص وام به خریداران مسکن در زمانی تاثیرگذار است که 80‌درصد قیمت کارشناسی مسکن از طریق تسهیلات در اختیار خریداران قرار گیرد. رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین درباره اجاره‌بها و افزایش هر ساله آن نیز عنوان کرد: در شرایط فعلی مبلغ اجاره ملک به قیمت آن بستگی دارد به این معنا که هر چه قیمت ملک نوسان داشته باشد، اجاره‌بها نیز نوسان می‌یابد. وی با مقایسه وضعیت اجاره در کشورمان با برخی کشورهای اروپایی گفت: در این کشورها قانون مالک و مستاجر با قانون کشورمان متفاوت است. در قانون ما حکم تخلیه زمانی اعلام می‌شود که مالک ناراضی باشد، ولی در بسیاری مواقع چنین اتفاقی نمی‌افتد و مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود همچنین قیمت ملک استیجاری در کشورهای اروپایی براساس جدول کارشناسی مشخص تعیین می‌شود و تا زمانی هم که مستاجر ملک را ترک نکند، قیمت آن نیز همه ساله افزایش نمی‌یابد در حالی که در کشورمان مالکان به بهانه افزایش تورم و گرانی مکررا پس از پایان قرارداد اقدام به افزایش سلیقه‌ای مبلغ اجاره‌بها می‌کنند.