سازمان مسکن و شهرسازی 5/3 متر از ارتفاع مجتمع خورشید را که در حریم حرم حضرت معصومه(س) احداث شده بود ، تعدیل کرد.

پیگیری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قم و برخی رسانه‌ها در خصوص ارتفاع غیرمجاز مجتمعی موسوم به «خورشید» در حریم درجه دو حرم حضرت معصومه (س)، سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان متولی این پروژه ارتفاع این مجتمع را از ۱۷ متر به ۵/۱۳ متر کاهش داد. اما بر اساس قوانین میراث فرهنگی ارتفاع این مجتمع باز هم باید کوتاه شود.
حجت الاسلام «فخرالدین صابری»، مدیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قم در این‌باره به میراث خبر گفت: «سازمان مسکن و شهرسازی بدون مجوز رسمی اداره میراث فرهنگی و گردشگری، مجتمع خورشید را با ارتفاع حدود 17 متر در حریم درجه دو حرم حضرت معصومه (س) می‌سازد. این درحالی‌است که حد مجاز ارتفاع در این محدوده تنها 5/10 متر است. اما اکنون سازمان مسکن و شهرسازی قبول کرده که نقشه این ساختمان را تغییر و ارتفاع بنا را کوتاه تر در نظر گیرد و بر این اساس قرار است این مجتمع با ارتفاع 5/13 متر ساخته شود.»
ارتفاع غیرمجاز مجتمع خورشید باعث خدشه‌دار شدن حریم منظری حرم حضرت معصومه (س) می‌شود. همچنین این مجتمع تجاری در محدوده بافت تاریخی قم ساخته می‌شود که ساخت و ساز در این منطقه از شهر نیز دارای ضوابط خاصی است.
صابری اقدام سازمان مسکن و شهرسازی برای کاهش ارتفاع را امیدوار کننده خواند و افزود: «طبقات زیرین این مجتمع در حال ساخت است و هنوز ساختمان به طبقات غیرمجاز نرسیده است. بنابراین امیدواریم سازمان مسکن و شهرسازی تا آن زمان نسبت به تعدیل ارتفاع تا 5/10 متر نیز اقدام کند.»