مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد: مجوز انتشار ۳۰میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تسریع در احداث آزادراه تهران-شمال صادر شد. صادق افشار در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: چینی‌ها هنوز برای احداث آزاد راه تهران-شمال ضمانتنامه قانونی ارائه نکرده‌اند. وی افزود: چینی‌ها در عین حال به ما اعلام کرده‌اند که این مساله به‌زودی حل خواهد شد و در وزارت امور اقتصادی و دارایی چین این مساله در حال پیگیری است.

افشار از پیگیری وزارت امور خارجه در خصوص حل مشکل سرمایه‌گذاری چینی‌ها در احداث آزادراه تهران-شمال خبر داد و گفت: این وزارتخانه نیز از حل مشکلات موجود در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: اگر طرف چینی در نهایت ضمانتنامه قانونی برای فعالیت و استفاده از فاینانس احداث آزادراه تهران-شمال را ارائه ندهد، وضعیت طرح تغییر خواهد کرد.

وزارت راه و ترابری در نیمه اول مردادماه اولتیماتوم یک ماهه به چینی‌ها درباره آزادراه تهران - شمال برای ارائه ضمانتنامه قانونی داده است.

همچنین مجوز فعالیت ۱۴۰ مهندس چینی برای آغاز فعالیت احداث آزاد راه تهران -شمال صادر شده است.

براساس این گزارش، چینی‌ها برای احداث ۷ قطعه از آزادراه تهران-شمال ( منطقه اول از تهران تا دوآب شهرستانک) که حدود ۳۲ کیلومتر است، قرارداد فاینانس به امضا رسانده‌اند و پنج قطعه طرف شمال این آزادراه نیز ( منطقه چهارم از سرراهی دشت نظیر تا چالوس) که ۲۰ کیلومتر می‌باشد توسط شرکت‌های داخلی در حال احداث است.

در صورت آغاز به کار چینی‌ها در فاز اول احداث آزادراه تهران-شمال، این فاز ظرف مدت ۵/۳ سال احداث خواهد شد. این در حالی است که یکی از اعضای کمیسیون عمران دیروز گفته بود که طرف چینی برای ادامه کار اجرای آزادراه تهران - شمال اعلام آمادگی کرده و انتظار می‌رود تا دو سال آینده شاهد بهره‌برداری از این قسمت باشیم.