بخش مسکن همیشه در نیمه دوم سال رونق می‌گیرد

گروه مسکن - رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: رونق بخش مسکن در نیمه دوم سال امری طبیعی است که هر سال با آن مواجه هستیم. مصطفی‌قلی خسروی، در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ما افزود: حتی در سال‌هایی که با رکود مواجه بودیم در نیمه دوم سال رونق محسوسی را داشتیم. وی با اشاره به اینکه مردم هر سال قبل از عید توهم افزایش قیمت‌ها در سال جدید را در سر دارند، اظهار داشت: بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که قبل از ورود سال جدید که مشخص نیست چه میزان به قیمت‌ها اضافه می‌شود، اقدام به خرید کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه گفت: بخش مسکن هنوز به لحاظ زیربنایی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و به نظر نمی‌رسد رونق چشمگیری را غیر از روند عادی همه ساله در آن شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه رونق بخش مسکن در سه ماه اول امسال نیز تا حد زیادی واقعی نبود افزود: ما در ابتدای امسال با شایعات بسیاری در زمینه افزایش ۳۰ الی ۳۵درصدی در بخش مسکن رو‌به‌رو بودیم اما وقتی معامله‌ای به عقد قرارداد می‌رسید تنها ۷ تا ۹درصد افزایش در قیمت‌ها به چشم می‌خورد.

به گفته وی شایعات افزایش ۳۵درصدی قیمت‌ها باعث توهم بسیاری از مردم برای خرید و فروش شد به طوری که فروشندگان به امید گران‌تر شدن ملک خود از فروش با قیمت نرمال خودداری می‌کردند. از سویی خریداران نیز قدرت خریدشان کاهش می‌یافت. خسروی عدم‌تعادل عرضه و تقاضا را مهم‌ترین دلیل رکود بازار دانست و گفت: باید قدرت خرید مردم افزایش یابد تا عرضه و تقاضا به صورت متعادل باشد.

به گفته وی، متقاضی مسکن با قیمت پایین بسیار زیاد است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: در حال حاضر چون غرب تهران نوساز و جوان است بیشترین خرید و فروش را در این منطقه شاهد بودیم.

این در حالی است که در شرق تهران به بن‌بست رسیده‌ایم و در مرکز شهر حالت طبیعی‌تر را مشاهده می‌کنیم.

به گفته وی جنوب تهران از رکود بیشتری برخوردار است. چرا که حتی با وجود وام‌های ارائه‌شده گردش‌ مالی کمتری در این مناطق صورت می‌گیرد و مردم نمی‌توانند رقم بیشتری را به وام‌ها اضافه کنند.