شهرداری باید مجری مقررات ملی ساختمان در شهرها باشد

گروه مسکن- مجید حیدری- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، شهرداری تهران را مانعی جدی برای حضور تکنولوژی نوین ساخت‌وساز در پایتخت قلمداد کرد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، مهندس محمد غرضی در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری باید خود مجری مقررات ملی ساختمان باشد.

وی با بیان اینکه به کار گرفتن مهندسان ناظر در شهر تهران توسط شهرداری درواقع انجام وظیفه اداری یک مهندس ناظر است، اعلام کرد که این امر یعنی توجه صرف مهندس ناظر به وظایف اداری است و نه اجرای تکنولوژی و نوآوری در بخش ساخت‌وساز.

به اعتقاد غرضی، هنگامی که مهندس ناظر انتخاب می‌شود حداقل ۵مرتبه نظارت صورت خواهد گرفت و مهندس ناظر مقیم ساختمان نیست در حالی که برخی تصور می‌کنند که به مهندس ناظر به طور دائم در محل احداث سازه حضور دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه مهندسان ناظر جدای از شهر تهران، در سراسر کشور از سوی این سازمان به مالک ساختمان معرفی می‌شوند، اعلام کرد، هر جا که شهرداری‌ با سازمان نظام‌مهندسی هماهنگ نباشد، برخی معضلات در بخش استانداردسازی مسکن ریشه می‌دواند.

وی تصریح کرد که رسیدگی به تخلفات مهندسان ناظر در شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی بررسی می‌شود. بنابراین اگر فردی از تخلف مهندس ناظر شکایت نکند و سازمان نظام مهندسی نیز در جریان قرار نگیرد نباید سازمان را مقصر تلقی کرد.

وی تصریح کرد که شهرداری تهران هرگز به قانون گردن نمی‌نهد، در حالی که اگر بخواهد، از مهندسان ناظر عضو در سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر فعالیت ساخت‌وساز در شهر تهران بهره‌جویی کند، نیازمند چندین هزار مهندس ناظر خواهیم بود.

غرضی تاکید کرد که در ۱۰سال گذشته، روند ساخت و ساز بسیار افزایش یافته اما تعداد شکایات از مهندسان ناظر به یک‌دهم تقلیل یافته است.وی اعتقاد دارد اگر تکنولوژی در ساخت‌وساز مسکن به ‌کار رود تولید ثروت برای آیندگان خواهد شد در حالی که با توجه به عمر مفید ۴۰ساله در یک بنا، ثروتی برای آیندگان اندوخته نمی‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درمورد عضویت این سازمان در شورای مسکن گفت که متاسفانه عدم عضویت سازمان نظام مهندسی در شورای مسکن یک رخداد خارج از ذهنیت اعضای این سازمان بوده که امیدواریم با مکاتبات انجام شده با رییس‌جمهوری و وزیر مسکن این امر به زودی محقق شود.