تاکید شهرداری تهران بر تقویت شورایاری‌ها و مشارکت محله‌ای

گروه مسکن- تمرکز بسیاری از فرصت‌های موجود برای رشد در کلانشهرها، چالش‌ها و محدودیت‌های مشترکی را فراروی مدیران کلانشهرها و شهروندان قرار می‌دهد، پس آنها باید جهانی بیندیشند و در مقیاس محلی راهکارهای بومی و موثری را برای مقابله با چالش‌ها جست‌وجو کنند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مراسم افتتاح نشست کمیسیون ۵ مترو پلیس با بیان این مطلب گفت: در دنیای امروز فشارهای فزاینده ناشی از تحولات اقتصادی و اجتماعی، رشد سریع شهرنشینی و مهاجرت‌ها را به دنبال داشته است.

مسعود کرباسیان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود به زودی تعداد جمعیت شهرنشین جهان به حدود ۳میلیارد نفر برسد، گفت: بنابر این شهرها باید مراکز رشد و پویایی اقتصادی، اجتماعی و خالق فرصت‌های ارزنده برای رفاه و توسعه ساکنان آن و حتی تمامی کشور باشند.

به گفته وی باید به مسائل و مشکلات شهرها توجه بیشتر و دقیق‌تری داشت، زیرا برنامه‌ریزی دقیق سبب رشد اقتصادی، تثبیت سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها می‌شود.

کرباسیان معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه گفت: همه ما به خوبی آگاهیم که کلانشهرها با توجه به تغییراتی که در نقش آنها به وجود آمده، تاثیراتی فراتر از برخی کشورها در اقتصاد جهانی دارند.

وی افزود: شهرداری تهران با درک آرمان‌ها و خواست‌های شهروندان و شرایط جهانی‌شدن و براساس تاکیدات شهردار تهران در تلاش است از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد پویای اجتماعی تبدیل شود و در این مسیر برنامه‌ریزی‌های متعددی را جهت تقویت هویت ملی و نقش آفرینی در فضای جهانی انجام داده است.

وی با بیان اینکه با درک جهانی شدن می‌خواهیم موانع گفت‌وگو و تبادل میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را برداریم، افزود: ما در تهران مصمم به توانمندسازی مردم برای مشارکت در زندگی عمومی خود از طریق تقویت نهادهایی چون شورای اسلامی، شورایاری‌ها و کانون‌های گفت‌وگو و مشارکت محله‌ای هستیم و همزمان تقویت مولفه‌های هویتی و فرهنگی در ابعاد گوناگون زندگی شهر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

کرباسیان در ادامه گفت: ما هم‌اکنون به سرعت در حال تقویت و توسعه این زیرساخت‌ها به ویژه در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، آموزشی، گردشگری، ورزشی و تفریحی هستیم و برنامه افزایش زیرساخت‌های ارتباطی و تکنولوژی‌های اطلاع‌رسانی مورد تاکید جدی شهرداری تهران قرار دارد.