تب تقاضای خرید مسکن فروکش کرده است

افزایش بی دلیل قیمت مسکن موجب شده تا تقاضای موثر مسکن در شهرهای بزرگ کاهش یابد. عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با اعلام این مطلب به خبرگزاری موج اظهار داشت: بهای زمین و بالطبع مسکن در شهرهای بزرگ از جمله تهران رشدی چشمگیر و بی‌سابقه را طی یک سال تجربه کرد و به دلیل رشد فزآینده قیمت‌ها از حجم تقاضای موثر در شهرهای بزرگ کاسته شده است.

مجتبی بیگدلی تصریح کرد: بنابراین قیمت‌ها، هم برای مصرف ‌کنندگان و هم سرمایه‌گذاران آنقدر افزایش یافته که هر دو طیف نسبت به ورود به این بازار تامل می‌کنند.

وی اظهار داشت :تغییر رویه پرداخت وام ۱۸میلیونی و کاهش قیمت آن به دلیل افزایش تقاضای فروش دارندگان وام با فرمول قبلی باعث افزایش تقاضای خرید مسکن در شهرک‌ های اقماری شهرهای بزرگ و شهرستان‌های کوچک شده است و به این ترتیب گرانی مسکن موجب کاهش تقاضا در شهرها ی بزرگ به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در این شهرها به خصوص تهران شده است.

وی اعلام کرد: وام دولتی مسکن با توجه به رشد قیمت مسکن اثر چندانی بر قیمت خرید مسکن در شهرهای بزرگ ندارد و بالعکس باعث تقویت قدرت خرید متقاضیان در شهرهای کوچک شده است.

وی پیش‌بینی کرد: باید منتظر تحولات جدید در بازار مسکن باشیم، اما حال پیش‌بینی اینکه اگر نرخ سود بانکی به سطح ۱۲درصد کاهش پیدا کند چه اندازه از نقدینگی بورس و سایر بازارها به سمت بازار مسکن می‌رود کار مشکلی نیست.