در صورت خرید وام مسکن برای تهیه ساختمان، سند واحد مسکونی به نام فرد دارای امتیاز وام زده می‌شود و خریدار وام و ساختمان، تنها یک وکالت بلاعزل برای انتقال سند، از وام گیرنده می‌گیرد. مصطفی خسروی، رییس اتحادیه مشاورین املاک، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن هشدار در خصوص عواقب استفاده از وام‌های مسکن فروشی برای تهیه مسکن افزود: در صورت فوت فرد دارای امتیاز و یا خریدار وام، وکالت بلاعزل انتقال سند خود به خود باطل شده و مشکلات متعددی ایجاد می‌شود.

به گفته وی، در چنین مواردی تشخیص مالکیت ساختمان با دادگاه است و شناسایی مالک واقعی، بسیار مشکل است.

براساس این گزارش، دولت برای کمک به مسکن اقشار کم‌درآمد، اقدام به ارائه وام‌های مسکن با بهره‌ پایین کرده است. حدود سه سال است که امتیاز این وام‌ها در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود و برخی افراد، برای تهیه مسکن اقدام به خرید امتیاز وام مسکن می‌کنند.

خسروی گفت: در سال‌های اخیر خرید و فروش وام مسکن به یک حرفه تبدیل شده و دولت باید ترتیبی دهد که این وام تنها به نیازمندان پرداخت شود.

وی افزود: این مساله که فردی امتیاز وام را گرفته و آن‌را با قیمت بالاتری واگذار کند، نوعی رانت خواری بوده و مشکلات متعددی را به دنبال دارد. به گفته وی، فروش وام مسکن حتی در صورت قانونی بودن، نادرست بوده و مشکلات متعددی را برای خریداران این وام، ایجاد می‌کند.